Raadslid Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag uit forse kritiek op de plannen om in Den Haag meer 30 km/u-wegen in te voeren. Volgens Meinesz ontbreekt het aan een gedegen onderzoek naar de oorzaken van verkeersongelukken, waardoor maatregelen zoals snelheidsverlaging ongericht en mogelijk ineffectief zijn.
Oorzaken van verkeersongelukken niet duidelijk
Hart voor Den Haag benadrukt dat er eerst een monitoringssysteem moet komen om de oorzaken van verkeersongevallen beter in kaart te brengen. Meinesz licht toe: “Neem de Goudenregenstraat, waar jaarlijks tientallen mensen gewond raken door het inrijden van de tramrails. Dit heeft niet alleen met snelheid te maken, maar bijvoorbeeld ook met dronkenschap of medische situaties. Toch worden al deze gevallen op dezelfde stapel gegooid. Hoe kunnen we effectief beleid maken als we de cijfers niet goed registreren?”
Twijfels over de effectiviteit van 30 km/u-wegen
De partij plaatst bovendien vraagtekens bij de positieve effecten van 30 km/u-wegen. Meinesz verwijst naar onderzoek van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid), waaruit blijkt dat er op deze wegen juist meer verkeersongelukken plaatsvinden. “We zien een toename van verkeersdoden op 30 km/u-wegen. Wat doet dit college om kwetsbare groepen, zoals ouderen op e-bikes, beter te beschermen? Alleen de snelheid verlagen is geen oplossing.”
Impact op bereikbaarheid en hulpdiensten
Naast de twijfel over verkeersveiligheid waarschuwt Meinesz ook voor de gevolgen van een verlaging van de snelheid op de bereikbaarheid. “Ambulances en brandweer hebben nu al moeite om op tijd ter plaatse te komen. Met deze maatregel wordt dat alleen maar moeilijker. Daarnaast leidt het verkeer zich om naar andere wegen, wat voor extra files en opstoppingen zorgt.”
Slimme oplossingen nodig
In plaats van wat hij omschrijft als “ongezonde autohaat”, pleit Meinesz voor structurele oplossingen. “Denk aan fietstunnels op drukke kruispunten en een betere scheiding tussen fietsers en automobilisten. Dit helpt écht om de verkeersveiligheid te verbeteren.”
Flexibele aanpak gewenst
Hoewel Meinesz kritisch is, ziet hij wel ruimte voor snelheidsverlaging in specifieke gevallen. “Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Theresiastraat, dan begrijp ik waarom daar de snelheid verlaagd wordt. Maar dat geldt niet voor de hele stad. We willen veilig verkeer voor iedereen, maar dat kan alleen met beleid gebaseerd op feiten.”