De Haagse VVD wil dat het college van B en W samen met ondernemers en bewoners een nieuw ontwerp maakt voor de herinrichting van het Hobbemaplein. Het plan van het college, waarin de auto wordt geweerd van het Hobbemaplein, kan definitief geen liberale steun rekenen.
“De Haagse Markt is de mooiste markt van Nederland en ver daarbuiten. Daar willen we in investeren. De omgeving mooier maken, beter bereikbaar met het openbaar vervoer, overzichtelijker voor fietsers en voetgangers. Maar wel op zo’n manier dat het in de praktijk werkt voor de buurt. Daar slaat het plan van Kapteijns de plank mis,” stelt raadslid Caroline Peeck.
Het probleem voor de liberalen zit in de keuze van het college om de auto te weren van het Hobbemaplein. “Daarmee snijd je een levensader van het hele gebied door, met grote gevolgen voor de doorstroming in de buurten en grote zorgen over de logistiek voor de Haagse Markt,” zegt raadslid Caroline Peeck. “Wij zijn er na veel lange gesprekken van overtuigd dat het plan van Kapteijns wel werkt voor de linkse beleidsdoelen van het college, maar niet voor de Haagse Markt. Niet voor de Schilderswijk en Transvaal. Het is grachtengordelbeleid in de Schilderswijk,” aldus fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg.
De liberalen vinden dat de gemeente bereid moet zijn om te luisteren naar de buurt, ook bij het stellen van de doelen voor de herinrichting. Van Basten Batenburg: “Dat moeten we niet vanuit het stadhuis bedenken en blind aan de stad opleggen. We horen van ondernemers en bewoners echt de bereidheid om samen te werken, ook aan verkeersveiligheid. Daarom willen we dat het college met hen om tafel gaat om vanaf nul sámen het ontwerp te maken, waarbij ook de doelen samen worden bepaald.”
Op basis van hun gesprekken zien de liberalen ook zonder de “knip” van de auto kansen voor de benodigde aanpassingen voor het openbaar vervoer, verbetering van de verkeersveiligheid en het aantrekkelijker maken van het winkelgebied. Ze willen dat een nieuw plan voor de zomer ter inzage kan worden gelegd, zodat de investeringen in de tram en bus, waarvoor subsidie komt van de metropoolregio, zo snel mogelijk door kunnen gaan.