Druk was het vandaag, 30 januari, rond half zes ’s avonds in de kantine van tennisvereniging Breekpunt aan de Teijlerstraat. Daar lagen de plannen voor de aanpak van tramlijn 12 tussen de Laan van Meerdervoort en de Paul Krugerlaan. Deskundigen legden aan de talloze belangstellenden uit wat er volgens de uitgestalde tekeningen allemaal zou moeten gebeuren. De halte Copernicusplein opheffen bijvoorbeeld. Veel bezoekers zeiden dat ze dat niet begrepen. Die was toch al eens opgeheven en deed nu weer dienst? Het kan niet anders, zeiden de deskundigen. Er is daar simpelweg geen plek om een nieuwe halte Copernicusplein te maken voor de nieuwe tram die op Lijn 12 komt te rijden.
Stoppen
Zo tegen 2030 is het werk allemaal gedaan, schatten de deskundigen, Wie dan de tram wil nemen moet naar de vernieuwde halte Weimarstraat of naar de eveneens vernieuwde halte Fahrenheitstraat. Bij de laatstgenoemde halte stoppen straks ook de trams van Lijn 3. De halte wordt zo groot dat een tram van Lijn 12 en van Lijn 3 daar achter elkaar kunnen staan. De tramhalte Fahrenheitstraat op de hoek van de Laan van Meerdervoort verdwijnt. Ook daar is geen plek om de halte zodanig te moderniseren dat mindervaliden, rolstoelrijders en mensen met kinderwagens zonder problemen de tram in en uit kunnen, kregen de belangstellenden mee.
Overstappers
Sommigen merkten op dat de nieuwe halte Fahrenheitstraat in de Laan van Meerdervoort straks wel erg dicht bij de halte Goudenregenstraat komt te liggen. Of dat straks tot het besluit leidt om die dan maar op te heffen? Nee, was het korte antwoord. Halte Goudenregenstraat blijft bestaan; niet in de laatste plaats omdat daar volgens de deskundigen veel ‘overstappers’ zijn.
Regels
Feit blijft volgens velen dat met het verdwijnen van de haltes Fahrenheitstraat en Copernicusplein een flinke afstand komt tussen de vernieuwde haltes Fahrenheitstraat en Weimarstraat. Niet zo flink dat de afstand niet meer voldoet aan de regels, garandeerden de deskundigen.
Bewoners
De plannen voor tramlijn 12 tussen de Paul Krugerlaan en de Laan van Meerdervoort zijn al een eind op streek, leerden de bezoekers van de inloopavond. Het is nu vooral wachten op de inbreng van de bewoners die in de plannen moeten worden verwerkt. Als dat kan, benadrukten de deskundigen. Met nadruk zeiden ze ook te weten dat de aanpak alleen maar voor verbetering kan zorgen. Bijvoorbeeld voor de bewoners langs de tramrails in de Regentesselaan. Onderzoek wijst volgens de deskundigen uit dat de nieuw trams beduidend minder trillingen veroorzaken dan de trams die nu op Lijn 12 rijden.
Gemeenteraad
Een gelopen race is de aanpak zeker niet, kregen de belangstellenden mee. De Haagse gemeenteraad moet halverwege dit jaar nog instemmen met het voorontwerp. Rond die tijd wordt er ook nog een laatste informatiebijeenkomst belegd. Nadat de voorontwerpen definitief zijn, worden ze vrijgegeven voor inspraak door het college. Wie wil, kan daar nog met een zienswijze op reageren.