Bussen, trams, metro’s en treinen worden ‘veel minder’ als het kabinet volgend jaar geen geld inzamelt voor het openbaar vervoer. Deze waarschuwing komt uit de vervoersgebieden en staten Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.
Het kabinet maakte donderdag bekend dat vervoerders het hele jaar door aanspraak kunnen maken op schadevergoeding van de overheid om de financiële gevolgen van de Coronacrisis op te vangen. De financiering zou in september aflopen, maar is nu verlengd tot het einde van het jaar. Voor 2023 is echter geen extra financiering gepland.
Maar volgens lagere overheden is het echt nodig om het openbaar vervoer in stand te houden. Het aantal OV-reizigers neemt weer toe, maar “naar verwachting zal de kaartverkoop pas in 2025 weer op het oorspronkelijke niveau komen.” Zonder extra geld volgend jaar zou het openbaar vervoer 20 tot 30 procent minder kunnen zijn.
Belangrijke sector
“We hebben met het kabinet afgesproken om tijdens deze crisis bij elkaar te blijven. Openbaar vervoer is en blijft immers een belangrijk gebied”, schrijven de Groningse Kamerleden Fleur Gräpervan Koolwijk en de Amsterdamse wethouder Egbert de Vries. “We hebben middelen besteed aan het onderhoud van het openbaar vervoer tijdens de halo. Kabinet ongeveer 2,5 miljard, provincies en regio’s ongeveer 500 miljoen. Dit dreigt nu geld te verspillen.”
NS maakte donderdag bekend te verwachten dat “het nog jaren kan duren voordat de passagiersaantallen van voor de coronacrisis terugkeren”. Daarom wil de spoorwegmaatschappij de gesprekken met het kabinet voortzetten over “een structurele oplossing”.
Minister van Buitenlandse Zaken Vivianne Heijnen (Infrastructuur) noemde de verlenging van halo-steun tot het einde van het jaar een “uitzonderlijk besluit”, omdat er verder geen halo-maatregelen zijn.