Voor de derde keer op rij zijn de Haagse Media Awards uitgereikt. Tijdens een feestelijke en drukbezochte show donderdagmiddag in Beeld & Geluid in Den Haag zijn de Haagse mediamakers Bart Sturing, Niels Klaassen en Rijk van Duijn in de schijnwerpers gezet. Zij worden als winnaars niet alleen beloond met de award, maar ook met een geldprijs.
De Haagse Media Awards is een initiatief van PIP Den Haag en Beeld & Geluid in Den Haag. De prijs wordt sinds 2021 uitgereikt aan talentvolle en onderscheidende mediamakers uit Den Haag en omgeving. Zij worden in de schijnwerpers gezet om het Haagse makersklimaat op het gebied van media te bevorderen. De Haagse Media Awards moeten lokale mediamakers stimuleren om zelf content te maken over hun omgeving en belevingswereld. De vakjury bestaat dit jaar uit Hizir Cengiz, Daniëlle Zawadi en Sjaak Bral. Zij hebben de winnaars aangewezen in de categorieën ‘beeld’ en ‘woord’. Daarnaast is er ook een publieksprijs uitgereikt.
Winnaars juryprijzen en publieksprijs
In de categorie ‘beeld’ gaat de prijs naar Bart Sturing, die een sfeervolle en rauwe documentaire maakte over Moerwijk-Oost (‘Parel Moerwijk’). Niels Klaassen ontvangt de Award in de categorie ‘woord’. De journalist maakte een inzichtelijke en afgewogen podcast (‘O, o, De Mos’) over de carrière van de Haagse politicus Richard de Mos. De publieksprijs gaat naar Rijk van Duijn, die in de smaak valt met zijn indrukwekkende visuele verslag van het PIP Boksgala. Voor de publieksprijs is in totaal meer dan 2000 keer gestemd.
De jury laat tijdens de uitreiking weten verrast te zijn door de originaliteit en kwaliteit van de inzendingen. De Haagse Media Awards tonen aan wat een schatkist aan bijzondere makers Den Haag heeft. De winnaars worden beloond met een geldprijs van respectievelijk € 1000 (categorieën ‘woord’ en ‘beeld’) en € 500 (publieksprijs).