Het openbaar vervoer in Den Haag staat aan de vooravond van een opmerkelijke verandering met de introductie van de TINA-trams. De Haagse Tram Maatschappij (HTM) heeft de opdracht voor de productie van 56 ultramoderne trams van het type TINA definitief toegewezen aan het gerenommeerde Zwitserse bedrijf Stadler. Deze opmerkelijke ontwikkeling markeert de eerste keer dat Stadler trams levert aan Nederland.
De TINA-trams, die naar verwachting vanaf 2026 zullen rijden, zijn bedoeld ter vervanging van de vertrouwde rood-beige trams van het type GTL8 op de tramlijnen 1, 6 en 12. Met een lengte van 36,5 meter en een breedte van 2,65 meter biedt de TINA-tram een geheel nieuwe ervaring voor Haagse reizigers.
Het op ware grootte nagebouwde model van de TINA, ook wel bekend als de mock-up, is momenteel te bewonderen in het Vakschool HTM-gebouw aan de Zinkwerf in Den Haag. Het publiek krijgt de kans om deze futuristische tram van dichtbij te bekijken op zaterdag 18 november en woensdagmiddag 22 november.
Met een lengte van 22 meter en een breedte van 2,65 meter biedt de TINA een ruime cabine die representatief is voor het beoogde ontwerp. Het reizigersgedeelte is uitgerust met stoelen, rolstoelplaatsen, stangen en meer. Een bijzonder kenmerk is de afwezigheid van een plafond en deuren, waardoor bezoekers met behulp van een Virtual-Reality bril een realistisch beeld krijgen van het interieur.
Opmerkelijk is ook het interactieve aspect van de publieksbetrokkenheid bij de TINA-trams. Bezoekers hebben de mogelijkheid om hun voorkeur uit te spreken over verschillende elementen, zoals de kleur van de vloer, het type stopknop, het soort stang en zelfs de tekening op de wand. Dit gebeurt door eenvoudigweg een muntje in een gleuf te werpen.
De naam ‘TINA’ is een afkorting voor ‘Total Integrierter Niederflur-Antrieb’, wat staat voor volledig geïntegreerde lagevloeraandrijving. HTM-directeur Jaap Bierman benadrukt het toegankelijke ontwerp van de tram, waarbij alle reizigers, met of zonder beperking, kunnen genieten van een gelijke vloer zonder obstakels en een ruimtelijk gevoel.
Met grote panoramaramen, glazen deuren en een houtkleurige vloer biedt de TINA-tram niet alleen een panoramisch uitzicht op de stad vanuit alle hoeken, maar ook de mogelijkheid om mobiele telefoons op te laden. Jaap Bierman benadrukt het moderne karakter van de TINA-trams en wijst erop dat, hoewel de vertrouwde GTL8-trams al 40 jaar lang reizigers hebben vervoerd, het einde van hun levensduur in zicht is.
Met de introductie van de TINA-trams belooft het Haagse tramnetwerk niet alleen efficiënter en toegankelijker te worden, maar ook een esthetische en technologische upgrade te ondergaan die het openbaar vervoer in Den Haag naar nieuwe hoogten zal stuwen.