Bestrijd het lerarentekort door te investeren in het jonge kind. Deze oproep doet onderwijswethouder van Den Haag Hilbert Bredemeijer (CDA) in aanloop naar het debat vandaag in de Tweede Kamer over het lerarentekort. In Den Haag begint meer dan de helft van de kinderen aan de basisschool met serieuze taal- en/of gedragsachterstanden, met grote gevolgen voor de werkdruk voor leraren. Daarom roept hij op om niet alleen noodmaatregelen in het onderwijs te nemen, maar ook te investeren in de jaren vóór de basisschool.
Uit onderzoeken blijkt dat leraren de werkdruk als te hoog ervaren in met name het basisonderwijs. Volgens Bredemeijer is dit onlosmakelijk verbonden met de toename van taal- en gedragsachterstanden waarmee kinderen aan de basisschool beginnen. “In Den Haag heeft meer dan de helft van de kinderen een valse start op de basisschool. Vervolgens vragen we de leraren, waaraan nu al een schreeuwend tekort is, om die toenemende achterstanden in te lopen. Helaas is die aandacht vanaf vier jaar voor veel kinderen te laat. Door ons blind te staren op interventies ín het onderwijs, dweilen we als het ware met de kraan open.”
Voorschoolse educatie moet de norm worden
Daarom wil Bredemeijer dat de overheid de verantwoordelijkheid neemt om achterstanden bij kinderen tussen de twee en vier jaar te voorkomen en investeert in het jonge kind. Wat hem betreft moeten alle kinderen die dat nodig hebben gratis naar de voorschoolse educatie kunnen. In Den Haag kunnen kinderen met een risico op achterstanden sinds begin dit jaar gratis naar de voorschool. “Voorschoolse educatie moet een publieke voorziening worden, en alle kinderen die dat nodig hebben moeten vanaf 2,5 jaar daar terecht kunnen. Het moet niet vrijblijvend zijn, maar de norm worden. Alleen zo kunnen we zorgen dat alle kinderen met gelijke kansen aan de basisschool beginnen en dat leraren zich echt kunnen bezighouden met lesgeven.”
Meer nodig dan noodmaatregelen
Volgens Bredemeijer is het vijf voor twaalf in het onderwijs. “Het lerarentekort is landelijk en in Den Haag enorm groot, en gaat alleen maar toenemen. Met het werven van nieuwe docenten en het inzetten op zij-instromers doen we al veel tegen het lerarentekort. Maar een bredere blik op de aanpak is nodig; we moeten ons niet blindstaren op de kwantiteit. De werkdruk moet omlaag en leraren moeten zich kunnen richten op het geven van goed onderwijs. Dat kan alleen als kinderen zonder achterstanden aan de basisschool beginnen.”