Vanaf 29 maart opent het Mauritshuis in Den Haag zijn deuren voor een unieke ervaring: bezoekers kunnen live getuige zijn van het onderzoek en de restauratie van ‘De Stier’ van Potter. Dit monumentale kunstwerk, tevens het grootste schilderij in de collectie van het Mauritshuis, ondergaat voor het eerst in vijftig jaar een grondige behandeling.
In een project dat anderhalf jaar zal duren, streven de onderzoekers en restaurateurs ernaar nieuwe inzichten te verwerven in de schildertechnieken en werkwijze van Paulus Potter. Dit alles met als doel het schilderij nog beter te conserveren voor komende generaties. De financiële ondersteuning voor dit ambitieuze project komt van verschillende bronnen, waaronder het Nederlandse familiebedrijf Lely, een legaat van Mevrouw A.D. Bonebakker-van Enter, een anonieme particulier, de Debman Foundation en Stichting Retourschip.
Glaswand
Een opvallend aspect van dit restauratieproject is de transparantie waarmee het wordt uitgevoerd. Het schilderij zal worden verplaatst naar een speciaal ingerichte zaal, waar het publiek door een glaswand bijna dagelijks de restauratoren aan het werk kan zien. Van 29 maart tot eind mei zal er onderzoek plaatsvinden, waarna de uitgebreide restauratie naar verwachting vanaf begin juni zal beginnen en tot eind 2025 zal duren.
Ontdekking
Een bijzondere ontdekking tijdens het voorafgaande onderzoek werpt nieuw licht op ‘De Stier’. Restaurator Jolijn Schilder van het Mauritshuis heeft ontdekt dat Paulus Potter ooit een groter schilderij heeft geschilderd waarvan ‘Kop van een witte stier’ een fragment blijkt te zijn. Dit schilderij bevindt zich momenteel in de National Gallery of Ireland in Dublin. De samenwerking tussen deze galerij en het Mauritshuis biedt waardevolle inzichten voor het onderzoek naar ‘De Stier’. Beide schilderijen zullen tussen maart en mei 2024 te zien zijn in het Mauritshuis.
De officiële start van het onderzoek en de restauratie van ‘De Stier’ vond plaats op donderdag 28 maart. Genodigden werden ontvangen door Martine Gosselink, directeur van het Mauritshuis, die de geschiedenis van het schilderij belichtte. Vervolgens gaf Abbie Vandivere, restaurator bij het Mauritshuis, een uitgebreide toelichting op het schoonmaak- en restauratieproces, waarbij ze benadrukte dat het schilderij tijdens de oorlog op een veilige plaats was ondergebracht.
Restaurator Jolijn Schilder deelde haar ontdekking van ‘Kop van een witte stier’ in de National Gallery of Ireland in Dublin, terwijl Caroline Campbell, directeur van de National Gallery of Ireland, sprak over de vruchtbare samenwerking tussen de twee instellingen.
PotterKijkers
Een opvallend initiatief dat het Mauritshuis introduceert, is het concept van ‘PotterKijkers’. Bezoekers kunnen achter de glazen wand de restauratoren in actie zien en leren over de uitdagingen en beslissingen tijdens het restauratieproces. Elke vrijdagmiddag om 14:00 uur is er een exclusieve Q&A-sessie waarbij bezoekers vragen kunnen stellen aan de restauratoren, Abbie en Jolijn, die met plezier hun ervaringen delen en inzicht geven in dit omvangrijke project.
Met ‘PotterKijkers’ maakt het Mauritshuis het onderzoek en de restauratie van ‘De Stier’ toegankelijk en boeiend voor alle leeftijden, zowel in het museum als online.