Minder woningen bouwen omdat er onvoldoende parkeerplaatsen zijn – dat is een probleem dat te vaak voorkomt in Den Haag. Maar bij goed openbaar vervoer zijn die parkeerplaatsen niet altijd nodig. Een goed OV-netwerk biedt bewoners de mogelijkheid om de auto te laten staan en overal gemakkelijk met het openbaar vervoer te komen.
Om woningbouw bij goede OV-voorzieningen te stimuleren, komt D66-raadslid Peter Mekers met een amendement om de parkeernormen beter af te stemmen op het OV. Dit maakt het mogelijk om uiteindelijk meer woningen te bouwen. Daarnaast werkt hij aan andere moties om de woningnood aan te pakken. “Met slimmer beleid en modernere regels kunnen we de woningnood aanpakken,” aldus Mekers.
Ruimte efficiënter benutten
Hoe dichter je bij een goede bus- of tramhalte woont, hoe groter de kans dat je geen auto nodig hebt. Die logica wil Mekers ook toepassen op de nieuwe nota parkeernormen. “Want als de kans groter is dat je geen auto nodig hebt, kunnen we die schaarse ruimte beter voor andere dingen gebruiken. Het bouwen van huizen wordt zo ook betaalbaarder,” stelt hij.
Deze aanpak wordt al toegepast rondom treinstations, maar belangrijke tram- en bushaltes worden nu nog buiten beschouwing gelaten. In andere grote steden worden OV-knooppunten wél meegenomen in het parkeerbeleid. “Dit amendement zorgt voor een slimmer en moderner parkeerbeleid,” aldus Mekers.
Slimmer parkeerbeleid, meer woningen
Een flexibeler parkeerbeleid maakt het ook makkelijker om woningen te bouwen. Elk groot woningbouwproject moet momenteel aan strikte parkeernormen voldoen. “Als we die normen soms een beetje los kunnen laten, krijgen we daar meer woningen voor terug,” zegt Mekers. “Wanneer we de normen eerlijker maken, helpen we al die mensen die keihard op zoek zijn naar een woning.”
Woonregels aanpassen aan de realiteit
Naast het aanpassen van parkeernormen heeft Mekers nog andere ideeën om met slimmer beleid meer woonruimte te creëren. Een voorbeeld is het maximumaantal bewoners per pand, dat nu vaak losstaat van de grootte van de woning. “Het is logisch dat een tweeslaapkamerappartement niet door een onbeperkt aantal mensen bewoond kan worden,” legt Mekers uit. “Maar als het een groot pand betreft, zoals een omgebouwd kantoor, is het vreemd dat er kamers leeg moeten blijven door een maximum van bijvoorbeeld twee bewoners, of acht bij studenten.”
Mekers pleit ervoor om te kijken naar de kenmerken van de woning en de leefbaarheid van de buurt in plaats van een vast maximum dat geen rekening houdt met de situatie.
Een diverse stad vraagt moderne wetten
Daarnaast wil Mekers andere regels moderniseren, zoals het aantrekkelijker maken van inwonen bij een hospita en het eerder toestaan van het opsplitsen van grote woningen. “Den Haag is een moderne, levendige stad met een grote woningnood. We kunnen niet doen alsof iedereen hetzelfde huishouden heeft. Onze wetgeving moet passen bij de diversiteit van onze bevolking. Dat is eerlijker voor de stad en stelt ons beter in staat om de woningnood aan te pakken!”