Vroondaal is een groeiende wijk in Den Haag, waar steeds meer voorzieningen worden geopend,zoals een Kindcentrum, waar meer dan 650 leerlingen op zitten, begint raadslid Caroline Peeck voor de Haagse VVD haar vragen aan het stadsbestuur over de verkeersveiligheid in Vroondaal. Het Kindcentrum Vroondaal grenst aan de Madepolderweg, die overgaat in de Madesteinweg. En daar wordt volgens Peeck structureel te hard gereden. “Terwijl langs deze weg belangrijke voorzieningen liggen, zoals de sportverenigingen GDA en HDS en de VMBO-school Yuverta.” Vorige maand vond ter hoogte van Yuverta een ernstig ongeluk plaats waarbij twee leerlingen op het fietspad door een automobilist van achteren zijn aangereden, zegt Peeck. “Het is niet voor het eerst dat langs deze weg ongelukken gebeuren.”
Snelheidslimiet
Uit snelheidsmetingen blijkt dat op de Madesteinweg ter hoogte van VMBO-school Yuverta 85 procent van het verkeer 61,5 kilometer per uur of minder rijdt en 15 procent harder dan 61,5 kilometer per uur, antwoordt het stadsbestuur. “Dat terwijl de snelheidslimiet 50 kilometer per uur is.” Er loopt volgens burgemeester en wethouders nu een project dat de voetgangersoversteek ter hoogte van Hockeyvereniging HDS veiliger maakt. De snelheid van het verkeer wordt er afgeremd en er komt meer opstelruimte voor kruisend verkeer. Een middeneiland helpt voetgangers ter hoogte van de Vroonhoevelaan in twee fasen de Madesteinweg over. “Deze maatregelen maken het oversteken veiliger en brengen de snelheid op de Madesteinweg omlaag,” zegt het stadsbestuur. Om de snelheid verder te verlagen, heeft het college een aanvraag ingediend voor het plaatsen van een flexflitser op de Madesteinweg tussen de sportverenigingen en de school.
Ongeluk
De Haagse VVD stelde vast dat de huidige Kiss en Ride-plek bij de school te weinig capaciteit heeft en afgeschermd is met paaltjes. Veel auto’s blijven daarom op de weg staan of parkeren in de berm. Het gevolg: onveilige situaties. Raadslid Peeck brengt het recente ongeluk bij Yuverta bij het college in herinnering. Naar aanleiding van dat ongeluk bezocht wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks) de school om te praten met leerlingen, medewerkers en de moeder van één van de getroffen leerlingen. Aan de hand van die gesprekken worden maatregelen genomen om de voetgangers en fietsers ter hoogte van de school te beschermen. Het stadsbestuur denkt aan een vangrail aan de binnen- en buitenkant van de bocht voor de school. Deze voorkomt ook het gevaarlijke en illegaal parkeren in de berm door ouders. En er wordt een bord geplaatst om te waarschuwen voor de scherpe bocht voor de school.
Onveilig
Het college is het eens met de school dat de huidige locatie van de K&R-plek onveilig is. Deze plek ligt in de bocht op een onoverzichtelijke locatie en creëert draai- en keerbewegingen van auto’s die de situatie alleen maar onveiliger maken, stelt het stadsbestuur vast. “Er is echter geen mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden of de K&R-plek te verplaatsen,” constateren burgemeester en wethouders. In de buurt van die plek is er geen veilige ruimte voor te vinden. De ruime parkeerplaatsen bij de sportverenigingen zijn dat wel veilig. De huidige K&R-plek verdwijnt en om te voorkomen dat ouders die blijven gebruiken of in de berm parkeren, wordt er een vangrail in de bocht geplaatst en worden ouders gevraagd om gebruik te maken van de parkeerplaatsen bij de sportvereniging. De gemeente studeert intussen op veilige oversteekplaatsen voor die plek.
Schoolstraat
Een deel van de leerlingen van het Kindcentrum Vroondaal moet de Madepolderweg oversteken om op school te komen. Het Kindcentrum Vroondaal heeft bij de Haagse VVD aangegeven dat zij deze oversteekplaats als onveilig zien. Er ligt een aanvraag voor een schoolstraat rond het Kindcentrum. Het college meent echter dat deze oversteek veilig is sinds de recente aanpassing. Toen is een uitbuiging in de weg gemaakt om de snelheid te verlagen en meer aandacht te vragen voor overstekend verkeer. Het stadsbestuur zegt de evaluatie van een proef af te wachten voordat er nieuwe schoolstraten worden ingericht. De raad wordt in het tweede kwartaal van 2025 geïnformeerd over de uitkomsten ervan. “Dan pas kan worden bekeken of een schoolstraat passend is voor deze locatie.”
Bron: denhaag.raadsinformatie.nl, 1-4-2025
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen