De Johan de Wittlaan wordt vanaf medio juni voor meerdere maanden volledig afgesloten, kaart fractievoorzitter Kavish Partiman van het CDA Den Haag bij het stadsbestuur aan. “Dit gebeurt met het oog op veiligheid, maar treft wel een van de meest strategische verkeersaders van Den Haag.” Wat deze situatie in zijn woorden “precair” maakt, “is de gelijktijdigheid met een reeks andere infrastructurele ingrepen die direct raken aan de bereikbaarheid van de stad. Terwijl verkeer vanwege de afsluiting van de Johan de Wittlaan zal moeten uitwijken naar alternatieve corridors, zijn juist die alternatieven óók gedeeltelijk of geheel buiten gebruik”.
Op Partimans lijst staan onder meer:
- De volledige afsluiting van de Hubertustunnel;
- De Vaillantlaan, die tussen 5 en 23 mei 2025 volledig wordt afgesloten;
- De Waldorpstraat, die vanaf maart 2025 voor meerdere jaren wordt afgesloten in één richting;
- De Hofzichtlaan, die vanaf maart 2025 wordt heringericht;
- De Laan van Meerdervoort, waar rioleringswerkzaamheden plaatsvinden tot en met juli 2025;
- De herinrichting van kruispunten op de Laan van Wateringse Veld;
- Herrinrichting Scheveningseweg tussen Carnegieplein en Javastraat.
Gevolgen
“De optelsom van deze projecten heeft grote gevolgen voor automobilisten die van of naar de stad willen reizen, of zich tussen wijken moeten bewegen,” denkt Partiman. “De verkeersdruk zal zich als een waterbed verplaatsen.” Hij vraagt het of er ooit een integrale projectplanning is gemaakt waarin al deze werkzaamheden, inclusief de afsluiting van de Johan de Wittlaan, op hun samenloop zijn getoetst. En hij wil weten of er vóór het besluit tot afsluiting van de Johan de Wittlaan een gedetailleerde analyse heeft plaatsgevonden van de gevolgen op de overige toegangswegen en de doorstroming in de binnenstad.
Scenario’s
Partiman vraagt ook of er verkeersmodellen zijn gebruikt waarin de gecombineerde effecten van de afsluiting én de gelijktijdige werkzaamheden aan onder meer de Vaillantlaan, Waldorpstraat en Laan van Meerdervoort zijn doorgerekend. Als dat zo is, “waarom is er dan alsnog voor gekozen om al deze projecten in exact dezelfde maanden door te laten gaan?” De fractievoorzitter van het CDA Den Haag is benieuwd of het college bij het plannen van deze werkzaamheden expliciet scenario’s heeft meegenomen waarin verkeer vanwege de afsluiting van de Johan de Wittlaan zou uitwijken via woonwijken of secundaire routes. Met zijn partij noemt Partiman het onwenselijk dat doorgaand verkeer sluiproutes door woningwijken gaat gebruiken.
Filecorridors
Het CDA Den Haag vreest dat binnenstedelijke routes als de Beeklaan, Neherkade, De la Reyweg en Steijnlaan “die normaliter functioneren als secundaire verbindingen, hierdoor het risico lopen te veranderen in filecorridors, met alle gevolgen voor leefbaarheid en verkeersveiligheid van dien”. Partiman vraagt daarom naar de maatregelen voor het geval dat blijkt dat automobilisten massaal moeten uitwijken via routes die daar niet op zijn berekend. En vraagt waarom het college er niet voor heeft gekozen om, juist in het jaar van een NAVO-top, de uitvoering van bepaalde infrastructurele projecten zodanig te plannen dat de invloed ervan op het verkeer minimaal is.
Bron: denhaag.raadsinformatie.nl, 10-4-2025
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen