Bewoners van de Fahrenheitstraat trekken al langere tijd aan de bel over de verkeerssituatie in hun wijk, zeggen de raadsleden Janneke Holman (PvdA), Peter Mekers (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks). “Er ontstaan iedere dag talloze gevaarlijke verkeerssituaties. ’s Ochtends zorgt de bevoorrading van winkels en verkeersdrukte door schoolgaande kinderen, ervoor dat ouders angstig zijn om hun kind nog alleen te laten fietsen.” Met de Bavinckschool, de Abeel, de Elout en de Bonte Vlinder op loopafstand vraagt de verkeersveiligheid voor kinderen extra aandacht. “Auto’s rijden vaak sneller dan de toegestane 30 kilometer per uur en fietsende kinderen hebben slecht zicht op de zijstraten.” Burgemeester en wethouders beamen dat. Ze verwachten dat in de tweede helft van dit jaar “verbeteringen zichtbaar zijn”.
Burgerberaad
In het kader van Operatie Bomenbuurt is een burgerberaad opgericht, waarbij bewoners en de bedrijveninvesteringszone betrokken zijn bij de aankomende rioolvervanging. “De geplande rioolvervanging biedt namelijk mogelijkheden om de verkeersveiligheid in de wijk te verbeteren,” legt het stadsbestuur uit. “Hoewel de Fahrenheitstraat geen onderdeel is van de Operatie Bomenbuurt, is er wel een duidelijke link met de verkeerssituatie tussen de buurt en deze straat en is hij daarom bij de gesprekken met het burgerberaad ook aan bod gekomen.” Momenteel wordt het advies van het burgerberaad opgesteld en in de tweede helft van dit jaar gedeeld met de raad als onderdeel van het raadsvoorstel over de Bomenbuurt.
Dubbelparkeren
In 2022 zijn gesprekken gevoerd met ondernemers over laden en lossen. Veel ondernemers ervaren hinder door geparkeerde auto’s op laad- en losplaatsen, waardoor er geen plek meer is voor vrachtwagens. Het gevolg volgens de ondernemers: dubbelparkeren langs de weg door vrachtwagens. Dat leidt ertoe dat fietsers over trottoirs fietsen en dat veroorzaakt weer onveiligheid voor voetgangers. Tijdens het overleg bevestigden de ondernemers dat dergelijke situaties zich vooral voordoen in de Fahrenheitstraat en Thomsonlaan. Ze riepen de gemeente op om strenger te handhaven op foutparkeren op laad- en losplaatsen. Daaraan is gevolg gegeven.
Digitaliseren
Met vertegenwoordigers van de Bedrijven Investeringszone (BIZ) en de gemeente is ook gesproken over de momenten dat kan worden geladen en gelost. “Op dit moment kijken we naar mogelijkheden om laad- en losplaatsen te digitaliseren zodat vakken voor een bepaalde tijd gereserveerd kunnen worden via een app,” laat het stadsbestuur weten. “Dit maakt handhaving ook eenvoudiger. Als dit (technisch) haalbaar blijkt, start er in het derde of vierde kwartaal van 2025 een pilot.” Daarnaast worden gesprekken gevoerd met de horecagroothandels over het veilig afleveren van bestellingen. In de loop van dit jaar komt er ook een overleg over het ophalen van afval.
Conclusies
Het is op dit moment nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken over de effecten van Operatie Bomenbuurt, vindt het college. “Het primaire doel van deze operatie is het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de wijk, in nauwe samenwerking met de wijkbewoners.” Het stadsbestuur denkt de verkeersveiligheid in de wijk te verbeteren en de verkeersdruk te verminderen door bijvoorbeeld het instellen van éénrichtingsverkeer. “De Fahrenheitstraat valt buiten de Operatie Bomenbuurt, aangezien deze straat recent opnieuw is ingericht,” laten burgemeester en wethouders weten. “Hierdoor behoudt de straat haar huidige functie als verbindingsroute tussen de belangrijke ontsluitingswegen van de Bomenbuurt. De verwachte effecten van Operatie Bomenbuurt op de Fahrenheitstraat zijn onbekend.”
Autoluw
Het college zegt er nog niet over te denken om de Fahrenheitstraat volledig autoluw te maken. Het is in de Fahrenheitstraat vooral gedurende de spits en schooltijden druk met verkeer. Voor de rest van de dag is deze drukte veel minder aanwezig. Het geheel autoluw maken van de Fahrenheitstraat vindt het college daarom niet nodig. “Ook is er onvoldoende politiecapaciteit beschikbaar om een dergelijke maatregel te handhaven.”
Bron: denhaag.raadsinformatie.nl, 7-5-2025
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen