Het deelbakfietsbeleid van de gemeente faalt, vindt raadslid Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag. De aangekondigde subsidieregeling voor deelbakfietsen en de hoop op een doorstart van het failliete Cargoroo laten volgens zien hoe ver het Haagse mobiliteitsbeleid in zijn woorden “is losgezongen van de werkelijkheid”. “Iedereen moet ineens op een deelbakfiets, maar zelfs met hulp van de gemeente wil geen enkele onderneming het hier opnieuw proberen. Dat zegt genoeg.”
Failliet
Begin dit jaar verdween Cargoroo uit het Haagse straatbeeld nadat het bedrijf failliet ging. Sindsdien is er geen zicht op een structurele terugkeer van deelbakfietsen, ondanks intensief overleg tussen de curator, gemeenten en potentiële overnamekandidaten. De overgenomen boedel bevatte weliswaar de merknaam en app, maar geen fietsen.
Begin dit jaar verdween Cargoroo uit het Haagse straatbeeld nadat het bedrijf failliet ging. Sindsdien is er geen zicht op een structurele terugkeer van deelbakfietsen, ondanks intensief overleg tussen de curator, gemeenten en potentiële overnamekandidaten. De overgenomen boedel bevatte weliswaar de merknaam en app, maar geen fietsen.
Realiteit
“Als het werkt, komt de markt vanzelf. Dat gebeurt dus niet,” zegt Meinesz. “De realiteit is dat deelbakfietsen amper gebruikt werden. De meeste mensen die er eentje nodig hebben, kopen zelf een bakfiets. En wie echt spullen moet vervoeren – ondernemers, klussers of horeca – die zie je gewoon bij de Sligro, Makro, Bouwmaat of Gamma. Maar daar staat geen enkele deelbakfiets.”
“Als het werkt, komt de markt vanzelf. Dat gebeurt dus niet,” zegt Meinesz. “De realiteit is dat deelbakfietsen amper gebruikt werden. De meeste mensen die er eentje nodig hebben, kopen zelf een bakfiets. En wie echt spullen moet vervoeren – ondernemers, klussers of horeca – die zie je gewoon bij de Sligro, Makro, Bouwmaat of Gamma. Maar daar staat geen enkele deelbakfiets.”
Deelmobiliteit
Hart voor Den Haag is al langer kritisch op het blind stimuleren van deelmobiliteit zonder dat er vraag naar is. “We subsidiëren straks lege fietsenrekken en een app zonder fietsen, terwijl de echte vervoersvraag – de auto – structureel wordt beperkt. Dat is geen beleid, dat is ultralinkse luchtfietserij,” vindt Meinesz.
Hart voor Den Haag is al langer kritisch op het blind stimuleren van deelmobiliteit zonder dat er vraag naar is. “We subsidiëren straks lege fietsenrekken en een app zonder fietsen, terwijl de echte vervoersvraag – de auto – structureel wordt beperkt. Dat is geen beleid, dat is ultralinkse luchtfietserij,” vindt Meinesz.
Volstaan
Volgens het college moet Den Haag in 2026 weer volstaan met deelbakfietsen, maar Meinesz gelooft daar niet in: “Het college werkt zich in allerlei bochten, van subsidies tot aanbestedingen, maar het probleem is simpel: de Haagse bakfietsvisie is totaal mislukt. Laten we ophouden met geld stoppen in dingen die mensen niet gebruiken.”
Volgens het college moet Den Haag in 2026 weer volstaan met deelbakfietsen, maar Meinesz gelooft daar niet in: “Het college werkt zich in allerlei bochten, van subsidies tot aanbestedingen, maar het probleem is simpel: de Haagse bakfietsvisie is totaal mislukt. Laten we ophouden met geld stoppen in dingen die mensen niet gebruiken.”
Bron: Via persbericht van Hart voor Den Haag
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen