In de zomertentoonstelling presenteert WTC The Hague Art Gallery 2 twee talentvolle kunstenaars. Beiden zijn (in 2016 en 2021) afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) Den Haag. Beide kunstenaars hebben hun roots ergens in Europa maar wonen tegenwoordig in Den Haag.
Katia Borghesi
Met Italiaanse roots, geboren en opgegroeid in Parijs, woont ze nu deels in Den Haag en deels in Bagni di Lucca Italië. Katia Borghesi besloot na lange tijd gewerkt te hebben voor internationale organisaties te gaan studeren aan de KABK en te kiezen voor het kunstenaarschap. Sindsdien werkt zij onafgebroken en gedreven aan haar schilderijen die altijd deel uitmaken van een serie. Zij onderzoekt binnen een afgebakend thema haar verlangen om een autobiografische herinnering te vangen in schilderijen die het ‘bezitten’, toe-eigenen van het begeerde object of plaats mogelijk maken.
In de tentoonstelling zie je schilderijen van portretten van objecten die bijzondere jeugdherinneringen bij Katia Borghesi oproepen. Tijdens een schooluitje bezoekt Borghesi Fontainebleau en haar bijzonder natuur; zij merkt dat het gras daar veel fijner en zachter is dan in andere bossen. Veel later ondekt zij veel meer: onder het gras, diep in de zandvlakte werden de betoverende Gogottes gevormd. ‘La Famiglia (Gogottes)’ is een serie in verschillende formaten van deze zeldzame objecten.
Ruby Lee
Ruby Lee’s praktijk vindt zijn oorsprong in een soort surrealistische feministische verhalen – meestal materialiserend in schilderijen, maar ook in installaties, films en fotografie. Het resultaat is een opzettelijk komische weergave van ‘aanrecht’-achtig realisme, gebouwd met behulp van persoonlijkheden die ze verzamelt als schatten.
Oorspronkelijk afkomstig uit Oost-Londen, maar nu gevestigd in Den Haag, haar specifieke houding tegenover vrouwelijke expressie is zowel zelfspot als een ode. Of het nu uit de eerste hand wordt geobserveerd of uit de media en populaire cultuur is gehaald. Ze bouwt een archief van visuele gegevens tastbaar op in salonachtige installaties, waarbij ze vaak schilderijen uit tweedehandswinkels gebruikt als duurzame materiaalbron. Door een vrouwelijke, post-internet, kosmopolitische en bevoorrechte lens, is de sfeer van haar figuratieve schilderijen beschreven als ‘absurd hedonisme’.
Dagen en tijden
7 juli – 21 augustus
Maandag 08:00 – 21:00
Dinsdag 08:00 – 21:00
Woensdag 08:00 – 21:00
Donderdag 08:00 – 21:00
Vrijdag 08:00 – 21:00