Vanmiddag is het jaarlijkse startsein in aanloop naar de Nationale Kinderherdenking op 4 mei gegeven. Tijdens de speciale Verhalendag vertelden jong en oud persoonlijke (familie) oorlogsverhalen van vroeger en nu. Om de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog levend te houden, is het belangrijker dan ooit om, nu het nog kan, met elkaar in gesprek te gaan. Het thema ‘niet mijn oorlog, wel mijn vrijheid’ werd pijnlijk duidelijk toen de 14-jarige Oekraïense Pasha vertelde over zijn ervaringen met het vluchten naar Nederland. De ruim 300 aanwezige kinderen waren onder de indruk van de verhalen van o.a. oud-nieuwslezeres Debby Petter samen met kleinzoon Sam, Luitenant-Generaal Martin Wijnen en oud-militair en veteraan Joe Tennessee. Ook voerden kinderen een zelfgemaakte toneelvertaling van het oorlogsverhaal van Max van Trommel (1932) op, wat hem zichtbaar emotioneerde. Alle aanwezige kinderen gaan de komende tijd aan de slag met het onderwerp. Hiertoe werd het eerste lespakket ‘Herdenken’ overhandigd aan Staatssecretaris van Defensie, Christophe van der Maat. Met dit lespakket leren kinderen uit groep 7 en 8 wat herdenken is, wat het voor hen betekent, hoe ze kunnen herdenken, welke rituelen en tradities daarbij een rol spelen en hoe ze zelf een herdenkingsmoment kunnen vormgeven. Naar verwachting komen ca. 6.000 kinderen samen tijdens de Nationale Kinderherdenking op 4 mei in Madurodam om stil te staan bij hun vrijheid. Voor aanmelden voor de Nationale Kinderherdenking klik hier.
Dorien Korsten, directeur stichting Nationale Kinderherdenking 4 mei, blikt terug op een bijzondere Verhalendag: “Het is ontzettend belangrijk om de verhalen van de Tweede Wereldoorlog door te geven aan de jongere generatie. Door kinderen op jonge leeftijd te betrekken bij herdenken, en hen te laten beseffen dat het wellicht niet om hun oorlog gaat, maar wel om hun vrijheid, dán kunnen zij het belang van vrijheid ook weer doorgeven aan de volgende generaties. Op deze manier zorgen we ervoor dat de geschiedenis niet vergeten wordt en dat we samen aan onze vrijheid blijven werken. Het was indrukwekkend om te zien hoe intens kinderen zich betrokken voelden bij de verhalen. Ik wens de kinderen de komende weken veel succes met het lesprogramma en kijk uit om samen met duizenden kinderen 2 minuten stil te staan tijdens de Nationale Kinderherdenking op 4 mei.”
Verhalen creatief doorvertaald
Max van Trommel (1932) vult aan: “Vanochtend hebben kinderen van IKC De Kindertuin uit Maassluis mijn oorlogsverhaal verteld met een indrukwekkend toneelstuk. Ik ben een tijdje terug naar deze schoolklas gegaan en heb hier mijn verhaal verteld. Hier hebben ze aandachtig naar geluisterd en dit samen met toneeldocenten doorvertaald naar een korte voorstelling. En daar heb ik net voor het eerst naar mogen kijken. Ik ben dankbaar dat de kinderen dit zo mooi voor mij hebben gedaan. Ik zal het nooit vergeten en ik hoop zij ook niet. Verhalen doorvertellen kan op verschillende manieren, maar voor mij was dit het mooiste vertaling tot nu toe.”
Lespakket ‘Herdenken’
In aanloop naar de Nationale Kinderherdenking op 4 mei, is speciaal voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs het lespakket ‘Herdenken’ ontwikkeld. Met dit lespakket leren kinderen wat herdenken is, wat het voor hen betekent, hoe ze kunnen herdenken, welke rituelen en tradities daarbij een rol spelen en hoe ze zelf een herdenkingsmoment kunnen vormgeven.
Staatssecretaris van Defensie, Christophe van der Maat, heeft het eerste lespakket in ontvangst genomen: “De verhalen en herinneringen van de Tweede Wereldoorlog zijn van onschatbare waarde en moeten worden doorgegeven aan de volgende generaties. Het is mooi om te zien dat deze Verhalendag en het lespakket ‘Herdenken’ op een laagdrempelige manier helpt met het behoud van deze waardevolle geschiedenis. Ik hoop dat veel scholen gebruik zullen maken van dit lespakket en dat het bijdraagt aan het bewustzijn van onze vrijheid en de offers die daarvoor zijn gebracht.”
Over de Nationale Kinderherdenking
De Nationale Kinderherdenking op donderdag 4 mei geeft de vrijheid door aan toekomstige generaties van Nederland. Het laat kinderen op hun eigen manier herdenken en stilstaan bij onze vrijheid. Vanuit het vrolijkste oorlogsmonument ter wereld worden deze moeilijke thema’s voor alle kinderen in Nederland begrijpelijk en relevant. Zo herdenken kinderen op geheel eigen wijze de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en anderen die omgekomen zijn in oorlogssituaties en vredesmissies in de decennia daarna. Samen staan zij stil bij allen die hun leven gaven voor onze vrijheid.