De gemeente Den Haag en HTM starten een pilot waarbij de bovenleiding van het tramnet stroom levert aan laadpalen. Den Haag zet zich al jaren in voor een schone, gezonde stad die duurzaam en klimaat-en toekomstbestendig is. Mobiliteit is een van de grootste veroorzakers van CO2-uitstoot. Schoon vervoer is dan een belangrijke voorwaarde om klimaatneutraal te kunnen zijn. Elektrische auto’s zijn schoon en stil, daarom stimuleert Den Haag elektrische rijden.
“Binnen HTM bestaat al langer het idee om te kijken of er geen slimme mogelijkheden zijn om de elektriciteit van ons bovenleidingnet te gebruiken voor andere doeleinden als er geen trams langsrijden. We zijn dan ook blij dat we dat idee dankzij de samenwerking met de gemeente Den Haag en de betrokkenheid van de ACM nu in de praktijk kunnen testen.” Aldus Jaap Bierman, algemeen directeur HTM.
Laadpalen voeden vanuit de bovenleiding van HTM
De bovenleiding en bijbehorende infrastructuur van HTM, die wordt gebruikt om trams van elektriciteit te voorzien, heeft capaciteit beschikbaar als er geen trams langsrijden. Er zijn goede mogelijkheden om deze capaciteit in te zetten voor de levering van stroom aan publieke laadpalen. De gemeente Den Haag wil in samenwerking met HTM enkele publieke laadpalen aansluiten op de bovenleiding infrastructuur van HTM. Tijdens de proef gaan de gemeente en HTM zowel de technische werking als de vormgeving van de samenwerking opzetten en evalueren. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om dit op grotere schaal toe te passen in de stad en welke voordelen dit biedt voor zowel de gemeente als HTM.
”Met deze innovatieve samenwerking tussen de gemeente Den Haag en HTM zetten we een belangrijke stap richting een duurzame toekomst voor onze stad. Door de overcapaciteit op de bovenleiding van HTM-te benutten voor het opladen van elektrische auto’s, tonen we aan dat we samen werken aan een schonere en groenere mobiliteit,” zegt wethouder Arjen Kapteijns (Energietransitie, Mobiliteit en Grondstoffen).
Groen licht van de ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft groen licht gegeven voor uitvoering van de pilot. In haar beoordeling wijst de ACM op de positieve effecten van de pilot, zoals de verduurzaming van het vervoer en het feit dat de capaciteit op de aansluiting van HTM beter wordt benut. Dit is wenselijk gezien de schaarste op het stroomnet.
Netcongestie
Door de energietransitie van fossiele brandstof naar hernieuwbare energie vragen we steeds meer van ons elektriciteitsnet. De capaciteit van zowel het landelijke als het lokale stroomnetwerk is steeds vaker niet toereikend door de stijgende vraag naar of het teveel aan aanbod van elektriciteit. Ook kan de netbeheerder niet snel nieuwe aansluitingen realiseren. Daardoor kan het elektriciteitsnet tijdelijk overbelast raken (netcongestie). De gemeente ziet een aantal mogelijke oplossingen om de invloed van publiek laden op het elektriciteitsnet te beperken. Deze pilot is daar onderdeel van. Als de pilot slaagt en kan worden opgeschaald, dan is er meer mogelijk met het huidige elektriciteitsnet zonder te hoeven wachten op een netuitbreiding.