Eén solist kan de show stelen, weten ze bij concertorganisatie Musica Antica en met twee krijg je een dialoog. Maar wat gebeurt er als je drie solisten op het podium loslaat? Het jonge podium voor Oude Muziek laat het 20 februari om 20:00 uur horen in de Lutherse Kerk. Daar treedt dan Ensemble Diderot op met een experiment in een verwaarloosd genre: sonates voor drie violen en basso continuo.
De avonturiers rond de Zuid-Tiroolse violist Johannes Pramsohler laten door hun combinatie van drie instrumenten in het sopraanbereik een heel andere sonoriteit horen dan we van een barokke sonate gewend zijn. Componisten lapten hiervoor de traditionele vormregels aan hun laars. De drie violisten strijden om de gunst van het publiek en halen daarvoor de meest verbluffende kunstgrepen uit. Wervelend passagewerk kan plotseling onderbroken worden door een gevoelig adagio, verschillende toonsoorten volgen elkaar zonder overgang op en opeens doet de cello als vierde musketier ook nog een duit in het zakje. Het concert doorkruist de hele zeventiende eeuw in een programma met louter meesterwerken, van componisten als Giovanni Gabrieli, Buonamente en Fontana tot Dornel, Torelli en Purcell.
Tickets zijn te koop via: musantica.nl/kaartverkoop
Op 13 december van het vorige jaar traden fortepianist Aruth Masrangsan en het Trio Tenorizans met klarinettist Wladyslaw Lech, cellist Antonio Pellegrino en fortepianiste Agata Sorotokin voor Musica Antica met muziek van onder anderen Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig van Beethoven op in de Lutherse Kerk.
Meer van Musica Antica staat op musantica.nl
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief