Overstekende fietsers op fatbikes, hard rijdende auto’s en kriskras overstekende voetgangers. Iedereen die weleens door de tunnel onder station Hollands Spoor rijdt is bekend met de kruising aan de achterzijde van het station. Vooral tijdens de drukke avondspits en bij slecht weer, ontstaan continu gevaarlijke situaties. Als het aan PvdA Den Haag en de Haagse Stadspartij ligt is dat verleden tijd. PvdA-fractievertegenwoordiger Redmer Marck en Bram van der Poel van de Haagse Stadspartij pleiten voor een oplossing: “Dit is een heel druk kruispunt op een belangrijke plek in de stad. Daar moet iedereen gewoon veilig kunnen oversteken.”
Voorrang
Het grootste probleem is volgens de partijen dat auto’s op de Waldorpstraat voorrang hebben op de fietsers die uit de tunnel van station HS gereden komen. Marck: “Dit stuk van de Waldorpstraat is helemaal niet druk met autoverkeer, maar dat is juist het probleem. Auto’s komen sporadisch maar vaak veel te snel langs, waardoor onverwacht gevaarlijke situaties ontstaan.” Hij pleit voor een veilige, duidelijke fietsoversteek met voorrang op het autoverkeer op de weg, het liefste op een hobbel voor auto’s, zodat zij ook gedwongen snelheid moeten minderen. Van der Poel voegt toe: “Wat we nu zien is dat de autorijbaan zo is aangelegd dat automobilisten juist worden uitgenodigd om hard te rijden. Een duidelijke fietsoversteek met voorrang en een veiligere inrichting van het kruispunt zijn geen luxe, maar een noodzaak.”
Het grootste probleem is volgens de partijen dat auto’s op de Waldorpstraat voorrang hebben op de fietsers die uit de tunnel van station HS gereden komen. Marck: “Dit stuk van de Waldorpstraat is helemaal niet druk met autoverkeer, maar dat is juist het probleem. Auto’s komen sporadisch maar vaak veel te snel langs, waardoor onverwacht gevaarlijke situaties ontstaan.” Hij pleit voor een veilige, duidelijke fietsoversteek met voorrang op het autoverkeer op de weg, het liefste op een hobbel voor auto’s, zodat zij ook gedwongen snelheid moeten minderen. Van der Poel voegt toe: “Wat we nu zien is dat de autorijbaan zo is aangelegd dat automobilisten juist worden uitgenodigd om hard te rijden. Een duidelijke fietsoversteek met voorrang en een veiligere inrichting van het kruispunt zijn geen luxe, maar een noodzaak.”
Bescherming
Maar ook voetgangers zorgen er volgens de partijen voor dat fietsers en automobilisten op de kruising vaak op de rem moeten trappen. “Voetgangers steken hier nu over zonder enige bescherming. Dat is gewoon vragen om ongelukken. Als we willen dat mensen veilig kunnen oversteken, moeten we zorgen voor een duidelijke en veilige oversteekplaats met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur”, stelt Van der Poel, “De Haagse Stadspartij zal niet buigen voor de auto.” Maar een zebrapad zou het probleem slechts deels oplossen, want dit wordt volgens de partijen verergerd door de plaats van de bushalte voor Bus 26, naast de kruising. PvdA’er Marck: “Busreizigers die van en naar de halte lopen moeten nu zowel de weg als het fietspad kruisen, en doen dat waar het ze uitkomt, vaak zonder rond te kijken. Het is op deze manier wachten tot een aankomende fietser niet op tijd op de rem kan trappen”. Verplaatsing van de bushalte, of de aanleg van een extra zebrapad, zou volgens de partijen hiervoor de oplossing kunnen zijn.
Maar ook voetgangers zorgen er volgens de partijen voor dat fietsers en automobilisten op de kruising vaak op de rem moeten trappen. “Voetgangers steken hier nu over zonder enige bescherming. Dat is gewoon vragen om ongelukken. Als we willen dat mensen veilig kunnen oversteken, moeten we zorgen voor een duidelijke en veilige oversteekplaats met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur”, stelt Van der Poel, “De Haagse Stadspartij zal niet buigen voor de auto.” Maar een zebrapad zou het probleem slechts deels oplossen, want dit wordt volgens de partijen verergerd door de plaats van de bushalte voor Bus 26, naast de kruising. PvdA’er Marck: “Busreizigers die van en naar de halte lopen moeten nu zowel de weg als het fietspad kruisen, en doen dat waar het ze uitkomt, vaak zonder rond te kijken. Het is op deze manier wachten tot een aankomende fietser niet op tijd op de rem kan trappen”. Verplaatsing van de bushalte, of de aanleg van een extra zebrapad, zou volgens de partijen hiervoor de oplossing kunnen zijn.
Gevaarlijk
Ook de Fietsersbond deelt de zorgen van de PvdA en de HSP over het kruispunt. Nol Witte, secretaris van de Fietsersbond Haagse regio: “De verkeerssituatie is onoverzichtelijk, druk en gevaarlijk. Echt veilig wordt het pas op langere termijn zodat de Waldorpstraat volledig opnieuw wordt ingericht in het kader van CID Laakhavens, maar het zou goed zijn als de situatie op korte termijn veiliger wordt voor voetgangers en fietsers. Goed dus dat de PvdA en HSP hier aandacht voor vragen.”
Ook de Fietsersbond deelt de zorgen van de PvdA en de HSP over het kruispunt. Nol Witte, secretaris van de Fietsersbond Haagse regio: “De verkeerssituatie is onoverzichtelijk, druk en gevaarlijk. Echt veilig wordt het pas op langere termijn zodat de Waldorpstraat volledig opnieuw wordt ingericht in het kader van CID Laakhavens, maar het zou goed zijn als de situatie op korte termijn veiliger wordt voor voetgangers en fietsers. Goed dus dat de PvdA en HSP hier aandacht voor vragen.”
Bron: Via persbericht van de Haagse PvdA, de Haagse Stadspartij en de Fietsersbond Haagse regio
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen