Het stadsbestuur wil in een deel van de Wouwermanstraat het verkeer straks nog maar in één richting laten rijden. Burgemeester en wethouders denken dan aan het stuk na de Gabriël Metsustraat in de richting van de Vaillantlaan. De rest van de Wouwermanstraat blijft tweerichtingsverkeer. Fractievoorzitter Richard de Mos van Hart voor Den Haag vindt dat niet zo’n goed idee. Want door de Wouwermanstraat, volgens hem een belangrijke verkeersader in de Schilderswijk, een éénrichtingsweg te maken, kun je deze straat vanaf de Vaillantlaan en Hoefkade niet meer inrijden.
Gevolgen
Het college zegt voor éénrichtingsverkeer te kiezen omdat door de Wouwermanstraat geen doorgaand verkeer rijdt. “De gevolgen op het hoofdverkeersnetwerk zijn daardoor beperkt.” Vooralsnog is er geen besluit over genomen over het eventuele eenrichtingsverkeer voor een deel van de Wouwermanstraat, benadrukt het stadsbestuur. De verkenning sorteert niet voor op het autoluw maken van de Schilderswijk en Transvaal. “Het kruispunt is een zogenaamde blackspot (een punt waar veel ongevallen gebeuren), met als dieptepunt twee dodelijke slachtoffers in 2020 en 2023,” legt het college uit. “De ruimte tussen de gebouwen is niet voldoende om een veilige 5 taks-kruising te ontwerpen.” Een eenvoudiger kruispunt waar het verkeer in minder richtingen rijdt, verbetert volgens het stadsbestuur de verkeersveiligheid.
Autoluw
In plannen uit 2020 worden grote delen van de Schilderswijk en Transvaal autoluw te maken, merkt De Mos op. “Heeft het grootschalige verzet tegen de plannen rondom het Hobbemaplein en de afsluitingen van de Hoefkade en de Parallelweg niet laten zien dat men in de Schilderswijk en Transvaal, maar ook daarbuiten, helemaal niet zit te wachten op het autoluw maken van het gebied?” Het autoverkeer vanuit de Wouwermanstraat kan dan alleen nog rechtsaf de Vaillantlaan op richting de Neherkade, schetst het college. “Hierdoor neemt de wachttijd voor de overige takken van de kruising af en ook de kans dat men het rode licht gaat negeren. Doordat er meer tijd voor groenlicht kan worden verdeeld over de overige takken, wordt het mogelijk om gevaarlijke conflicten tussen kruisende verkeerstromen op te lossen.” Naar de mening van het stadsbestuur zorgen die conflicten voor de meeste ongevallen waarbij letsel ontstaat. Ook het aantal kop/staart-botsingen zal dalen omdat “er geen auto’s meer onverwacht afremmen om “de tweede” afslag naar de Wouwermanstraat te nemen”.
Verkeerschaos
Als deze plannen doorgaan wordt de verkeerschaos in dit gebied en daar omheen nóg groter verwacht De Mos. “Door de plannen zal het op de Vaillantlaan (richting De Put) nog drukker worden. Het staat ook volkomen haaks op de (zogenaamde) wens van het college en collegepartijen om de drukke Vaillantlaan te ontlasten. De Wouwermanstraat geldt nu voor veel automobilisten juist als een soort ontsnappingsroute om aan de drukte op de route Vaillantlaan-Neherkade te ontkomen.” Het college zegt er anders over te denken. Een gedeeltelijk eenrichtingsverkeer op de Wouwermanstraat verbetert de verkeersveiligheid en de doorstroming op het kruispunt. Het doorgaande verkeer, dat nu de Wouwermanstraat gebruikt als sluiproute langs een aantal basisscholen, veroorzaakt onveiligheid en te lange wachtrijen voor het verkeerslicht en blokkades van de zijstraten van de Wouwermanstraat. “Daarnaast zorgt de verkeersafwikkeling van en naar de Wouwermanstraat ervoor dat al het overige verkeer op het kruispunt langer rood licht heeft.”
Efficiënter
De voorgestelde oplossing maakt de regeling van verkeerslichten efficiënter, waardoor de wachttijd voor al het verkeer op het kruispunt afneemt, stelt het college. Het resultaat: meer doorstroming voor het doorgaande- en het bestemmingsverkeer en de nood- en hulpdiensten. De bereikbaarheid van de Wouwermanstraat en de achterliggende straten verandert wel wat. Maar omdat het kruispunt het verkeer bij gedeeltelijk eenrichtingsverkeer in de Wouwermanstraat beter en sneller kan verwerken, verwacht het stadsbestuur dat de buurt (via de overige in- en uitgangen op de Vaillantlaan, de Hoefkade en de Parallelweg) beter bereikbaar wordt.
Ongedaan
Het zijn juist de vele afsluitingen zoals de Hoefkade, Parallelweg, Kaapstraat, Vaillantlaan/Calandstraat (De Put) naar de Waldorpstraat en Marktweg/Lau Mazirellaan die op de korte termijn ongedaan moeten worden gemaakt zodat de doorstroming weer op gang komt, vindt De Mos. Op de langere termijn moet volgens hem de Vaillantlaan (deels) worden ondertunneld. “Het faciliteren van doorgaand verkeer in woonstraten, zoals de Wouwermanstraat, trekt (nog) meer verkeer aan,” denkt het college, “waardoor de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de woonwijken verder onder druk komt te staan.” Onderzoek moet uitwijzen of ondertunneling op termijn de doorstroming op de Vaillantlaan verbetert. De huidige verkeersproblemen worden er niet door opgelost. “Daarnaast zal het verkeer van en naar de Hoefkade en Wouwermanstraat alsnog op maaiveldniveau afgehandeld moeten worden, waar geen ruimte voor is.”
Bron: denhaag.raadsinformatie.nl, 27-5-2025
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen