Bij raadslid Vincent Thepass van GL gingen in zijn woorden de alarmbellen opnieuw af voor het leerlingenvervoer. “Bij een werkbezoek aan de Koetsveldschool, een school voor speciaal basis- en voortgezet onderwijs in Zuidwest, heeft GroenLinks opnieuw zorgelijke signalen ontvangen over het Haagse leerlingenvervoer. Waar de kwaliteit en betrouwbaarheid van het leerlingenvervoer in januari 2025 is verbeterd, is de situatie nu weer verslechterd en zijn veel problemen teruggekeerd.” Met PvdA-collega Janneke Holman noemt hij het “zeer zorgelijk is dat de veiligheid en het welzijn van de kinderen nu in gevaar is”.
Ontregelend
Thepass hoorde bij de Koetsveldschol dat de taxibus wekelijks te laat komt, er veel wisselingen zijn van chauffeurs en het vervoer voor sommige leerlingen zo ontregelend is dat individueel vervoer (uiteindelijk veel duurder en arbeidsintensiever) de enige oplossing is. “De speciaal onderwijs (SO) scholen, vertegenwoordigd in de klankbordgroep leerlingenvervoer, maken zich grote zorgen over de gevolgen voor het welzijn en de veiligheid van de kinderen,” zegt het GL-raadslid.
Brandbrief
Inmiddels is er namens de klankbordgroep een brandbrief verstuurd aan het college. De indieners geven aan dat de huidige samenwerkingsvorm (niet meer) werkt en vragen om deelname van de wethouder aan de werkgroep. Tot 2016 zat er bij het leerlingenvervoer standaard naast de buschauffeur een begeleider, brengt Thepass het college in herinnering. “Dat hielp bij het goed begeleiden van- en voorkomen van ontregelende situaties voor kinderen. Daarnaast was het ook een manier om de werkdruk van de chauffeurs te beperken.”
Indicatie
Dit was een voorziening die georganiseerd werd door de gemeente die deze taak uitbesteedde aan de Stichting Vervoer Gehandicapten en waarbij 61 begeleiders werden ingezet, legt Thepass uit. “Nu wordt dit niet langer standaard gedaan, alleen met een indicatie, terwijl destijds uit onderzoek bleek dat in de helft van de gevallen begeleiding wel of mogelijk wel nodig was.” Nu moeten chauffeurs op de weg èn op de kinderen in de bus letten. Ze moeten ook volgens het GL-raadslid bij het ophalen van leerlingen aan de deur een bus vol kinderen alleen laten. “Dat vergroot het risico op ontregeling en ongelukken en verhoogt de werkdruk voor (en daarmee uitstroom van) de chauffeurs.”
Klacht
Trafficon is de partij die door het college is ingehuurd om de kwaliteit van het doelgroepenvervoer te bewaken. “In de praktijk zorgt deze structuur met een tussenpartij voor scholen echter vooral voor een meer ondoorzichtige situatie,” vindt Thepass. “De klacht wordt bij Trafficon ingediend, maar het is ontransparant wat er precies vanuit (vervoerder, red.) Noot gebeurt. Ook komen er vaak automatische antwoorden over personeelstekorten. Dit verlaagt de effectiviteit van- en het vertrouwen in de klachtenprocedure en daarmee ook de kwaliteit van het leerlingenvervoer.”
Boete
Noot krijgt bij foutritten een boete van de gemeente. GroenLinks steunt dit als financiële prikkel voor betere dienstverlening, zegt Thepass. “Tegelijkertijd maken scholen ook stelselmatig extra kosten omdat zij extra uren moeten maken of mensen moeten inhuren omdat kinderen later van school worden opgehaald. Daar is in de huidige systematiek geen oog voor.” Hij stelt het college voor scholen te compenseren voor hun gemaakte kosten als gevolg van problemen met het leerlingenvervoer, bijvoorbeeld door het boetebedrag aan hen door te zetten.
Aanmelden
De situatie rondom het jaarlijks aanmelden voor het leerlingenvervoer ingewikkeld, vindt Thepass. “Juist voor meer kwetsbare ouders die bijvoorbeeld te maken hebben met anderstaligheid of laaggeletterdheid, en die moeilijker overweg kunnen met formulieren.” Op de Koetsveldschool komt het volgens het GL-raadslid regelmatig voor dat kinderen onterecht geen leerlingenvervoer toegewezen krijgen vanwege fouten die door ouders worden gemaakt bij het aanmelden. Eerder schreef de Jeugdombudsman daarover in het rapport ‘Hobbels op de Weg’. Thepass pleit er daarom voor het aanmelden voor leerlingenvervoer zo toegankelijk in te richten voor de ouders.
Bron: denhaag.raadsinformatie.nl, 24-6-2025
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen