D66 wil voorkomen dat de Hagenaar vastloopt door oplopende boetes Steeds meer inwoners raken in de problemen doordat relatief kleine boetes oplopen tot langdurige schulden. Voor veel inwoners begint het met één gemiste betaling, maar door verhogingen en incassokosten groeit een kleine boete al snel uit tot een schuld waar nauwelijks nog uit te komen is. Daarom stelt D66-raadslid Ahsen Baser schriftelijke vragen aan het college over de rol van boetes en verhogingen.
Uit cijfers van het CBS blijkt dat verkeersboetes een steeds groter aandeel vormen van problematische schulden in Nederland. Juist inwoners die financieel kwetsbaar zijn, worden hierdoor extra hard geraakt. In Den Haag hebben inmiddels ruim 43.000 huishoudens problematische schulden, het hoogste aantal in elf jaar. “Voor mensen die iedere maand moeite hebben om rond te komen, kan één boete het begin zijn van een veel grotere schuldenlast,” zegt raadslid Ahsen Baser. “Een kleine fout of gemiste betaling mag er niet toe leiden dat inwoners jarenlang vastzitten in problematische schulden.”
D66 wil weten hoeveel Haagse huishoudens kampen met schulden waarbij boetes of verhogingen een rol spelen. Daarnaast vraagt de partij het college te onderzoeken hoe binnen de gemeentelijke schuldenaanpak meer ruimte kan worden geboden voor maatwerk, redelijkheid en proportionaliteit en welke aanvullende maatregelen mogelijk zijn om te voorkomen dat inwoners door boetes verder in de schulden terechtkomen. “Een overheid moet problemen oplossen, niet vergroten. Door eerder mee te denken en escalatie te voorkomen, geven we inwoners meer grip op hun leven en houden we schulden beheersbaar.’’
Bron: persbericht D66
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl

