Het verlengen van een paspoort, het checken van de openingstijden van het zwembad of het grofvuil laten ophalen: de website van de gemeente Den Haag wordt jaarlijks miljoenen keren bezocht. Met trots lanceert de gemeente een nieuwe website. Een toegankelijk en gebruiksvriendelijk online portaal waar inwoners en ondernemers nog meer informatie en diensten van de gemeente kunnen vinden.
Met bijna acht miljoen bezoeken per jaar is de website zo goed mogelijk ingericht op de behoeften van de online bezoekers. Er is nog meer informatie samengebracht op de website, zodat inwoners en ondernemers makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Als internationale stad heeft de gemeente ook aandacht gehad voor meertaligheid en is de website nu in 135 talen beschikbaar. Ook is de zoekfunctionaliteit flink verbeterd en is de website voor iedereen toegankelijk gemaakt, met speciale aandacht voor mensen met een (visuele) beperking.
Wethouder Hilbert Bredemeijer (Dienstverlening) is trots dat de nieuwe website is gelanceerd. “Of je nu de openingstijden van het zwembad zoekt of je paspoort wil verlengen: inwoners moeten gemakkelijk informatie en diensten van de gemeente kunnen vinden. Met deze nieuwe website kan dat. De website is samen met inwoners en ondernemers ontwikkeld, dus echt ingericht op de gebruiker. De nieuwe website is ook interessant voor andere gemeenten, want de bouwblokken van de website zijn herbruikbaar voor andere overheidsorganisaties. Ik ben ontzettend blij met deze lancering.”
Een website is nooit helemaal af
De website, die is ontwikkeld met hulp van inwoners en ondernemers, werd deze week feestelijk geopend door inwoners, het projectteam en wethouder Hilbert Bredemeijer. De website stond al een paar weken online, maar is nu officieel gelanceerd. Een website is nooit helemaal af en daarom blijft de gemeente aan het werk om de site te optimaliseren en te verrijken met nog meer functies en informatie.