Den Haag heeft de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen dankzij haar citybranding aanpak. Deze prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt om de ontwikkeling van het vakgebied te bevorderen, werd toegekend aan het gemeentelijke Bureau Citybranding en The Hague & Partners. De essentie van hun aanpak is het bevorderen van stadstrots.
De jury kende de prijs toe omdat Bureau Citybranding en The Hague & Partners de merkwaarden van Den Haag hebben geïntegreerd in verschillende beleidsterreinen en door de hele stad heen, wat direct bijdraagt aan de stadsontwikkeling.
Wethouder Saskia Bruines (Economische Ontwikkeling):
“Ik ben trots op deze erkenning. Op basis van gesprekken en onderzoeken hebben we de belangrijkste Haagse kenmerken vastgelegd, waardoor Hagenaars trots blijven op hun stad. Ondanks de uitdagingen op sociaal, maatschappelijk en economisch gebied, zorgt onze aanpak ervoor dat het Haagse DNA een belangrijke plek inneemt in de stadsontwikkeling. Deze prijs bevestigt dat we op de goede weg zijn.”
Bewaken van de Haagse identiteit
Den Haag heeft veel bijzondere kanten. Bureau Citybranding bewaakt de Haagse identiteit zorgvuldig, vooral nu de stad groeit en zich ontwikkelt. Dit is essentieel om het typische Haagse karakter te behouden.
De jury prijst de keuze om niet alleen op internationale naamsbekendheid te focussen, maar ook een strategie te hanteren die het Haagse karakter bewaakt. Deze aanpak kijkt naar kansen en uitdagingen in de hele stad en hoe citybranding daaraan kan bijdragen, zoals bij grote congressen en gemeentelijke campagnes. Dit creëert aantoonbare waarde voor diverse resultaatgebieden.
Evenementen die passen bij Den Haag
Den Haag loopt voorop met duidelijke merkwaarden die worden gebruikt bij de promotie van de stad en bij gemeentelijke initiatieven. Sinds vorig jaar worden aanvragen voor evenementensubsidies getoetst aan deze merkwaarden, waardoor initiatieven beter passen bij het Haagse karakter.