Er gaat een nieuwe tram rijden op Lijn 12 in het Regentesse- en Valkenboskwartier. De komst van wat de ‘lagevloertram’ heet, heeft gevolgen voor straten in deze wijken. Per straat heeft de gemeente voorontwerpen gemaakt. Wie wil, kan vanaf vandaag gerekend nog 17 dagen meepraten over de uitvoering van het werk. Dat kan door tot en met 15 februari een e-mail te sturen naar tramlijn12@denhaag.nl. Eén aspect van het project veroorzaakte inmiddels beroering: het schrappen van de net weer in gebruik genomen tramhalte Copernicusplein. Meer bijzonderheden staan op https://doemee.denhaag.nl/tramlijn12-reva/ De uitvoering van het project begint niet eerder dan 2028 nadat de werkzaamheden voor tramlijn 6 gereed zijn.
Mindervaliden
De nieuwe tram is volgens de gemeente nodig omdat niet iedereen de huidige tram van Lijn 12 in en uit kan. De instap is te hoog en dat is lastig voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens. De vloer van de nieuwe tram is net zo hoog als de halte. De lagevloertram is ook breder en langer dan de oude tram. Daarom moeten straten en tramhaltes worden aangepast. Waar dat kan, combineert de gemeente het vernieuwen van de tramlijnen met ander werk dat bijvoorbeeld de verkeersveiligheid en de leefbaarheid langs het traject verbetert.
De plannen tot nu toe
De tramhaltes Loosduinseweg in de Regentesselaan en Paul Krugerlaan blijven bestaan. Wel worden ze aangepast voor de nieuwe lagevloertram die op Lijn 12 komt te rijden en geschikt gemaakt voor mindervaliden. Er komen bomen op de tramhalte Loosduinseweg in de Paul Krugerlaan. De parkeerplaatsen ter hoogte van Regentesselaan 381 tot en met 373 verdwijnen.
De indeling van de Gheijnstraat/Teijlerstraat blijft bijna hetzelfde. Een aantal bochtstralen in het tramspoor worden aangepast, zodat er genoeg ruimte blijft voor fietsers. Dit betekent ook dat de tram in deze bochten langzamer moet rijden dan normaal.
De tramhalte Cartesisustraat blijft bestaan, maar wordt aangepast aan de lagevloertram. De 2 tramhaltes worden vervangen door een middenhalte.
Om die nieuwe tram in de Beeklaan te kunnen laten rijden, moet het spoor worden aangepast. Daarnaast is de Beeklaan een onveilige straat voor fietsers. Fietsstroken aan beide zijden moeten voor meer veiligheid zorgen. Hierdoor vervallen er parkeerplaatsen aan de Beeklaankant met oneven huisnummers.
De tramhalte Weimarstraat schuift iets meer naar het noorden op en komt, aangepast aan de lagevloertram, in het midden van de straat.
In de Edisonstraat worden de tramsporen vervangen maar de straat wordt niet heringericht.
De tramhalte Copernicusplein wordt verwijderd. Volgens de gemeente zijn er in de omgeving voldoende haltes voor openbaar vervoer. Door de vervallen halte kan de tram meer vaart maken.
De tramhalte Fahrenheitstraat gaat naar de tramhalte aan de Laan van Meerdervoort. Deze tramhalte wordt langer gemaakt, zodat er 2 trams tegelijk kunnen staan. Op de plaats van de oude tramhalte komen parkeerplaatsen.
Voor mensen die meer willen weten over wat de nieuwe tram voor hun wijk betekent, belegt de gemeente morgen van 17:00 tot 19:00 uur een inloopbijeenkomst bij Tennisvereniging Breekpunt, Teijlerstraat 126.