Hoe kunnen voetgangers, fietsers, ov-gebruikers én automobilisten zich ook in de toekomst vlot en veilig verplaatsen in een leefbare, groene stad? Het stadsbestuur laat dat zien in het ontwerp voor het verkeersnetwerk in het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst: een visie tot 2040, met concrete maatregelen tot 2030. In deze gebieden komen er volgens de gemeente ruim 33.000 woningen en duizenden werkplekken bij.
Doorstromen
“We bouwen nieuwe Haagse wijken,” zegt wethouder Stedelijke Ontwikkeling Robert van Asten (D66). “Die moet je straks te voet, op de fiets, met het ov of de auto soepel kunnen bereiken. Met deze verkeersplannen maken we dat mogelijk. We zorgen dat het verkeer goed blijft doorstromen, maar geven ook meer ruimte aan groen, voetgangers en fietsers. Langs de Trekvliet kun je flaneren, over het brede fietspad langs de Binckhorstlaan zoef je naar Voorburg, straks ben je met de tram in mum van tijd op Den Haag Centraal en met de Rotterdamsebaan kom je snel op de A4 en A13.”
Voorzieningen
In het stuk wordt de buitenruimte in 2040 aantrekkelijker met meer groen, uitgebreide en veilige wandelroutes, en meer ruimte om te ontspannen en te spelen. Barrières voor voetgangers, zoals de spoorlijn tussen Laan van NOI en Moerwijk, de verbinding Den Haag Centraal – Voorburg en het Rijswijkseplein, zijn verminderd. Voorzieningen zoals winkels, een basisschool of een kapper bevinden zich op loopafstand.
Looproutes
Trein- en tramgebruik wordt in het stuk aantrekkelijker dankzij de Oude Lijn en de Vlietlijn. De stationsomgeving is ingericht met goede looproutes, pleinen voor voetgangers en fietsroutes naar andere delen van het CID-Binckhorst die goed per fiets bereikbaar zijn. Het openbaar vervoer, inclusief de nieuwe Vlietlijn, verbindt het gebied met de stad en omliggende gemeenten.
Leefbaarheid
Autoluwe zones met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur verbeteren volgens het stuk de leefbaarheid en veiligheid, terwijl bestemmingsverkeer mogelijk blijft. Voorbeelden hiervan zijn de Waldorpstraat en het Prins Bernhardviaduct. De bereikbaarheid van het CID-Binckhorst met de auto is volgens het stuk uitstekend: woonwijken en werklocaties zijn rechtstreeks verbonden met de snelwegen A4, A12 en A13. Via de Utrechtsebaan en de Rotterdamsebaan is het volgens het stuk een van de best bereikbare autolocaties van de stad.
Omgeleid
Een belangrijk onderdeel van het verkeersnetwerk is de herinrichting van het Rijswijkseplein en de Waldorpstraat. Veel doorgaand autoverkeer rijdt nu nog via deze route van het Schenkviaduct naar de Calandstraat. Dat verkeer wordt in de toekomst omgeleid via hoofdwegen als de Neherkade, Binckhorstlaan en Supernovaweg. Daarmee ontstaat er binnen de centrumring een groot gebied waar mensen volgens het stuk fijn kunnen wonen, aansluitend op de binnenstad, terwijl de centrumwijken zoals de Schilderswijk, Stationsbuurt en Rivierenbuurt goed bereikbaar blijven. Deze wijken hebben daardoor geen last van doorgaand verkeer dat niet in die wijken hoeft te zijn.
Afgesloten
De Rijswijkseweg wordt ter plaatse van het spoorviaduct afgesloten voor doorgaand autoverkeer. De bus, taxi’s en hulpdiensten blijven er wél rijden. De Waldorpstraat wordt een eenrichtingsweg ter hoogte van station Hollands Spoor. Het doel is rustige en veilige straten voor bewoners en ondernemers met meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Ook in de rest van de Laakhavens en de Rivierenbuurt wordt het daardoor volgens het stuk prettiger wonen, zonder hinder van doorgaand autoverkeer. Voor bestemmingsverkeer blijven de wijken bereikbaar.
Vernieuwing
In het CID-Binckhorst lopen mensen volgens het stuk mede door deze maatregelen comfortabel naar bijvoorbeeld winkels, de basisschool of de kapper. Er komen er nieuwe looproutes over de treinsporen, zowel op het Prins Bernardviaduct, het Schenkviaduct als langs de nieuwe fietsroute Velostrada. Een nieuwe voet- en fietsbrug in het verlengde van de Bontekoestraat zorgt ervoor dat de Trekvliet makkelijker te passeren is. Met veel minder doorgaand autoverkeer zijn ook het Rijswijkseplein en Spaarneplein beter te passeren. Zo verbinden we de wijken met elkaar.
Vervallen
Door de oostelijke parallelweg van de Binckhorstlaan op de Mercuriusweg te laten vervallen, blijft volgens het stuk de doorstroming van het autoverkeer op peil. Hierdoor ontstaat ruimte voor een vrije busbaan op de Binckhorstlaan én de toekomstige tramverbinding, de Vlietlijn, die de bereikbaarheid van de Binckhorst drastisch verbetert.
Effect
De verkeersplannen voor het CID en de Binckhorst hebben volgens het stuk ook effect voor omliggende wijken. Daarom is er in de plannen ook oog voor de toegankelijkheid van de wijken Stationsbuurt, Rivierenbuurt, Centrum, Molenwijk, Schilderswijk en Transvaal. De gemeente gaat daarover in gesprek met de bewoners en ondernemers.
Inspraak
Het ontwerp voor het verkeersnetwerk ligt tot en met 17 juni ter inzage op de gemeentelijke website. Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden kunnen in deze periode reageren op de plannen. Kijk op: www.denhaag.nl/verkeersnetwerkCIDBinckhorst
Bron: Via persbericht van de Gemeente Den Haag
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen