Demissionair staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen lanceerde vandaag een Kinderrechten Impact Assessment voor ontwikkelaars van digitale producten op de Liduina Basisschool in Den Haag. Dat deed zij tijdens de start van MediaMasters, een serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media voor leerlingen in groep 7 en 8. MediaMasters is een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (10 t/m 17 november). Dit jaar doen een recordaantal van 180.500 kinderen mee.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties prestenteert tijdens deze themaweek één van de onderdelen van de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren. Het zogeheten Kinderrechten Impact Assessment.(KIA), om ontwikkelaars van digitale producten te helpen controleren of hun product kinderrechten respecteert. Considerati en de Universiteit Leiden ontwikkelden dit in opdracht van het ministerie.
“Kinderen groeien op in een digitale wereld en zijn vaak al vanaf heel jonge leeftijd online actief. Daarom moeten we kinderrechten online zo goed mogelijk beschermen. Deze KIA draagt bij aan een veiligere toekomst voor onze kinderen”, aldus Van Huffelen.
Kinderen leren over verdienmodellen, privacy en verslaving
De demissionair staatssecretaris ging in de klas het gesprek aan met leerlingen over het belang van de bescherming van online kinderrechten en de rol die mediawijsheid hierbij speelt. Sarah Hijmans, inhoudelijk producent en eindredacteur van MediaMasters: “Het bezoek van de staatssecretaris benadrukt de noodzaak om mediawijsheid bespreekbaar te maken in de klas. Dankzij initiatieven zoals MediaMasters leren kinderen beter begrijpen hoe digitale producten als sociale media werken en hoe ze inbreuk kunnen maken op hun rechten. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan de verdienmodellen achter socialemediaplatformen, verslavende elementen in apps en games, inbreuk op de privacy van kinderen en datamining.”
Over MediaMasters
Een recordaantal van ruim 8000 klassen neemt komende week deel aan de veertiende editie van MediaMasters, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Het spelen van MediaMasters is een leuke en laagdrempelige manier om in de klas aan de slag te gaan met digitale geletterdheid. Als klas word je meegenomen in een spannend interactief filmverhaal, waarin actuele mediawijze onderwerpen aan bod komen door middel van vragen, opdrachten en stellingen. MediaMasters is ook beschikbaar voor leerlingen in het speciaal onderwijs.