Den Haag groeit, en om de stad leefbaar en bereikbaar te houden is een gebalanceerd parkeerbeleid nodig. Daarom stelt het college voor de Parkeerstrategie 2021-2030 te actualiseren. De Parkeerstrategie beschrijft parkeermaatregelen die in een periode van tien jaar gefaseerd worden onderzocht, ontwikkeld, voorbereid en uitgevoerd. Onderdeel daarvan is de invoering van betaald parkeren. De reeds ingezette koers om in (vrijwel) de hele stad gereguleerd parkeren in te voeren wordt hiermee duidelijk vastgelegd in het beleid.
“De keuzes die we maken in de openbare ruimte zijn altijd een balans tussen verschillende belangen. Terwijl we de leefbaarheid van de stad verbeteren door ruimte te creëren voor groen, fietsen en spelen, blijft er aandacht voor het behoud van parkeergelegenheid voor wie dat nodig heeft. Zo zorgen we samen voor een stad waarin ruimte is voor iedereen, zowel vandaag als in de toekomst”, zegt wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit).
Wat wordt er geactualiseerd
Met het raadsvoorstel leggen we vast dat we betaald parkeren stapsgewijs in vrijwel de hele stad gaan invoeren. Dit biedt meer grip op de leefbaarheid en het gebruik van de openbare ruimte. Per 1 oktober wordt betaald parkeren ingevoerd in delen van de Architectenbuurt en Moerwijk waar het nu nog niet betaald parkeren is. In 2025 en 2026 staan o.a. Morgenstond en Kijkduin op de planning. Bewoners en ondernemers worden voor de invoering ruim op tijd geïnformeerd.
Vanaf de ingebruikname van het nieuwe parkeervergunningensysteem in 2025 worden er geen bewonersvergunningen meer verstrekt voor een derde auto per huishouden. Dit moet zorgen voor een eerlijke verdeling van de schaarse parkeerruimte in de stad. In alle vergunninggebieden wordt op basis van het aantal beschikbare parkeerplaatsen op straat een vergunningenplafond ingesteld. Wanneer dit plafond is bereikt kan een wachtlijst voor de tweede bewonersvergunningen worden ingesteld. Bestaande tweede vergunningen worden niet ingetrokken.
“De openbare ruimte is schaars en dat heeft gevolgen voor parkeren in de stad. We willen mensen die de auto nodig hebben blijven faciliteren. De huidige regelingen zoals o.a. de bezoekersvergunning en de mantelzorgvergunning blijven bestaan”, aldus wethouder Kapteijns.
Venstertijden
Den Haag wil de parkeerregels overzichtelijker maken. Op dit moment zijn er bijna 20 verschillende tijden voor betaald parkeren. Bij nieuwe invoeringen van betaald parkeren zal in principe worden gekozen voor betaald parkeren van maandag tot en met zondag van 18.00 tot 24.00 uur, tenzij er door bijzondere omstandigheden een ander aanvangstijdstip nodig is of uit de consultatie van de buurt nieuwe inzichten naar voren komen. Na maximaal een jaar wordt samen met bewoners en ondernemers geëvalueerd of de regeling goed werkt en of aanpassing nodig is.
Parkeren motoren en grootte personenauto’s
Het college laat onderzoeken hoe eigenaren van motoren kunnen betalen voor een parkeervergunning. Daarnaast wordt de mogelijkheid bekeken om parkeerbeleid in te voeren dat gebaseerd is op de grootte van personenauto’s. Hier is landelijke en/of Europese regelgeving voor nodig.
Tegemoetkoming mobiliteitskosten
De gemeente onderzoekt de opties om huishoudens met een kleine beurs tegemoet te komen in de mobiliteitskosten. Dit kan bijvoorbeeld door Ooievaarspasbezitters een tegemoetkoming in deze kosten te geven.
Op deze manier zetten wij stappen naar een inclusieve en prettige stad. De opbrengst van het betaald parkeren komt ten goede aan de algemene middelen en wordt deels geïnvesteerd in de bereikbaarheid en de infrastructuur.