Op station Den Haag Centraal was het maandagochtend opvallend stil door de spoorstaking bij ProRail. “Vanmorgen stond er meer personeel van ons om te helpen dan dat er reizigers waren,” vertelt een woordvoerder van de NS. Door de staking, waarmee ProRail een salarisverhoging eist, reden er tot 9.00 uur geen treinen. Ook op andere stations, zoals Leiden, Delft en Gouda, waren de perrons verlaten.
Staking zorgt voor vertragingen
Hoewel de staking slechts tot 9.00 uur duurde, waarschuwde de NS dat het uren kon duren voordat de dienstregeling weer normaal verliep. “De dienstregeling ligt natuurlijk helemaal door de war,” legt NS-woordvoerder Arno Leblanc uit. Op Den Haag Centraal stonden de treinen al klaar, omdat het station fungeert als begin- en eindpunt. Rond half elf meldde de NS dat de treinen in de regio weer volgens de reguliere dienstregeling reden.
Drukte op de weg
De spoorstaking had ook gevolgen voor het verkeer op de weg. In combinatie met regen en enkele ongevallen ontstond een extreem drukke ochtendspits. Om 08.00 uur stond er volgens de ANWB maar liefst 887 kilometer file.
Rond Den Haag en Rotterdam waren de files het langst. Zo had het verkeer op de A12 bij Zevenhuizen, richting Woerden, bijna een uur vertraging. Op de A4 bij Den Haag Zuid, richting Amsterdam, duurde de reis een half uur langer. Ook op de N11, bij de aansluiting naar de A12, moesten automobilisten rekening houden met een vertraging van 45 minuten.
Impact van de staking
De staking bij ProRail maakte duidelijk hoe groot de impact van een verstoorde spoorverbinding kan zijn. Zowel reizigers als weggebruikers ondervonden de gevolgen van de acties. Hoewel de treinen in de loop van de ochtend weer gingen rijden, was de ochtendspits voor veel mensen al een stuk ingewikkelder verlopen dan normaal.