De gemeente Den Haag zet een grote stap om verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren door de maximumsnelheid op 110 straten te verlagen naar 30 km/u. Dit besluit komt na een zorgwekkende toename van verkeersongevallen: in 2023 waren er ruim 2.500 ongevallen met letsel, waaronder 13 dodelijke ongelukken, grotendeels op 50 km/u-wegen.
Wethouder Arjen Kapteijns benadrukt: “Verkeersveiligheid is onze prioriteit. Deze maatregel brengt ons dichter bij onze ambitie van nul verkeersslachtoffers in 2040.” De aanpassingen worden uitgevoerd tijdens geplande werkzaamheden, met oog voor de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten. Voorbeelden van straten waar 30 km/u wordt ingevoerd, zijn de Theresiastraat, Bankastraat en delen van de Sportlaan.
Ervaringen uit Amsterdam
Eind 2023 introduceerde Amsterdam op veel wegen een maximumsnelheid van 30 km/u om de stad veiliger en rustiger te maken. Evaluaties tonen dat Amsterdammers gemiddeld 5-10% minder snel rijden, maar nog steeds vaak te hard. Tussen mei en augustus 2024 werden ruim 39.000 boetes uitgedeeld voor snelheidsovertredingen, voornamelijk op drukke straten zoals de Stadhouderskade.
Hoewel het effect op het aantal ongevallen nog niet volledig bekend is, toont onderzoek aan dat lagere snelheden de kans op ernstige ongelukken sterk verminderen.