Den Haag groeit, zien ze bij de gemeente. In cijfers: in 2040 wonen er 100.000 mensen meer in de stad en komen er 50.000 woningen en 48.000 nieuwe banen bij. Dit vraagt 7 procent meer ruimte. Maar die is er dus niet. Het gevolg: meer mensen onderweg en meer drukte op wegen, fietspaden en in het openbaar vervoer. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, presenteert mobiliteitswethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks) de Netwerkstrategie 2040: een plan voor een leefbare en bereikbare stad.
Voorzieningen
Den Haag zet in op een stad waarin voorzieningen zoals winkels, scholen en zorg goed bereikbaar zijn, te voet, met het openbaar vervoer of op de fiets. Om dit te realiseren wordt er fors geïnvesteerd in bredere fietspaden, sneller en beter openbaar vervoer en slimme overstapplaatsen, ook wel mobiliteitshubs genoemd.
Keuzes
“Den Haag heeft beperkte ruimte en groeit hard. Daarom maken we bewuste keuzes om de stad bereikbaar en leefbaar te houden,” zegt wethouder Kapteijns. “We werken in een tempo dat de stad aankan en nodig is. Dit is geen kleine aanpassing, maar een grote stap vooruit naar een toekomst waarin het prettig wonen, verblijven en verplaatsen is.”
Maatregelen
Om de groei van de stad op te vangen zonder extra openbare ruimte in te nemen, zegt de gemeente verschillende maatregelen te nemen. Voetgangers krijgen meer veilige looproutes en 30 kilimeter per uur wordt de norm. Er komen ook betere verbindingen naar stations en winkels. Fietsers profiteren van bredere fietspaden, een comfortabele en snelle fietsring rondom de binnenstad en extra stallingen bij drukke plekken zoals winkelgebieden en OV-knooppunten. Dit is nodig omdat het aantal fietsers op drukke routes zoals de Laan van NOI naar verwachting zal stijgen van 7000 naar 20.000 per dag, en op sommige plekken zelfs tot 35.000.
Betrouwbaarder
Het openbaar vervoer wordt sneller en betrouwbaarder door hogere frequenties en betere overstapmogelijkheden bij stations zoals Laan van NOI en Moerwijk. De Koningscorridor en Zuidwestlandcorridor worden verder ontwikkeld, geeft de gemeente aan, en de Oude Lijn krijgt een frequentieverhoging, waardoor forenzen vaker de trein kunnen nemen. De auto blijft belangrijk voor langere afstanden, maar binnen de stad krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte. Ook worden de hoofdwegen verbeterd, zodat de stad ondanks de groei bereikbaar blijft. Parkeren gebeurt vaker in garages of aan de stadsrand, zodat straten veiliger en leefbaarder worden.
Minder
Minder autoverkeer in woonwijken betekent in de visie van de gemeente minder drukte, schonere lucht en meer ruimte voor groen. Met maximaal 30 kilometer per uur in de stad neemt het aantal ongevallen met letsel af met 300 tot 400 per jaar. Door de geplande maatregelen neemt het auto- en vrachtverkeer met 4 procent af. In combinatie met elektrificatie en de zero-emissiezone voor vracht- en bestelverkeer leidt dit tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Daarnaast zal door de aangepaste verkeersmaatregelen en een verbeterd OV-netwerk de bereikbaarheid van belangrijke locaties zoals ziekenhuizen, winkelgebieden en bedrijven verbeteren.
Aangepast
Tot 2028 past de gemeente meer wegen aan voor de maximale 30 kilimeter per uur, komen er extra fietspaden en wordt het openbaar vervoer verbeterd. In de periode 2028-2035 worden nieuwe ongelijkvloerse kruisingen en mobiliteitshubs aangelegd, en wordt deelmobiliteit verder ontwikkeld. Na 2035 zegt de gemeente te blijven investeren in betere OV-verbindingen en innovatieve oplossingen voor vervoer, zoals slimme verkeerssystemen.
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen