En weer wordt een stapje gezet om kinderen via het onderwijs aan te leren dat Nederland als natiestaat ook maar een construct is, en nationale symbolen niet zo belangrijk zijn. Elke dag het Wilhelmus zingen? Komt niets van in, aldus een “commissie van zo’n 150 leraren en schooldirecteuren” die nu een streep zet door ons nationale volkslied.
Het blijkt maar weer eens: je kan in dit land stemmen op welke partij je maar wil, maar uiteindelijk is het toch wel weer een ongekozen club auto- en bureaucraten die uitmaakt welke regels in Nederland precies gehandhaafd worden. In dit geval is het een commissie vol onderwijsbetweters die in al hun wijsheid heeft besloten dat het Wilhelmus niet aan onze basisschooljeugd meer zal worden uitgewezen. Want – en I kid you not – ons volkslied zou het aanleren van “belangrijke Nederlandse waarden” alleen maar in de weg staan.
Je gelooft niet wat je leest:
“Het was het stokpaardje van de voormalige CDA-leider Buma en een afspraak in het regeerakkoord, maar toch hoeven Nederlandse kinderen de komende jaren op school niet het volkslied te leren. Het Wilhelmus is niet opgenomen in het conceptadvies over de toekomstige lesstof op basis- en middelbare scholen, zo melden verschillende bronnen aan de NOS.
Een commissie van zo’n 150 leraren en schooldirecteuren, die twee jaar onderzoek deed naar nieuwe lesplannen, ziet niets in het idee. “Het zingen van het volkslied beperkt veel te veel het aanleren van allerlei andere belangrijke Nederlandse waarden”, zegt lerares Chantal Alkemade, lid van de werkgroep burgerschap in curriculum.nu. “Dan wordt misschien op scholen gedacht: dan zingen we het Wilhelmus en dan zijn we klaar”.”
Niemand die suggereert dat je alles over Nederland weet als je het volkslied zingt. Dat heb ik letterlijk niemand horen beweren. Het Wilhelmus is een prachtig lied, maar geschreven in een tijd waarin letterlijk alles anders was. Alles. Vanwaar dan het idee dat sommige scholen alleen dat lied willen zingen en dan denken dat ze hun leerlingen hebben klaargestoomd voor de moderne tijd? Hmm? Het is echt een hele kwalijke stromanredenering.
Dus. Misschien dat dat daarom ook wel wat extra aandacht verdienen in het nieuwe schoolcurriculum, naast het Wilhelmus: aandacht voor drogredenaties. Want zelfs de club van honderdvijftig onderwijskundige ‘wijzen’ snapt daar nog altijd geen sikkepit van.
Bron: dagelijksestandaard.nl