Hart voor Den Haag, de grootste politieke partij in de gemeenteraad, uit forse kritiek op de dienstverlening van de gemeente. Uit een recent rapport van de gemeentelijke ombudsman blijkt dat 24% van de Hagenaars ontevreden is over de gemeentelijke dienstverlening. De nieuwe ‘Visie Dienstverlening’ zou schoon schip moeten maken, maar het plan is volgens Hart voor Den Haag veel te luchtig en ontbreekt aan concrete acties.
“Deze visie klinkt mooi, maar lost de problemen in Den Haag niet op. Het is alles behalve concreet en biedt nul oplossingen voor de klachten die wij dagelijks horen uit de stad,” zegt Rachid Guernaoui, raadslid van Hart voor Den Haag. “Mensen voelen zich niet gehoord of serieus genomen en worden van kastje naar de muur gestuurd. Eigenlijk een bekend riedeltje, maar dit tast wel het vertrouwen in de gemeente aan. Als we in 2026 mensen naar de stembus willen krijgen, moet dit echt anders.”
Klachten
Vooral klachten over parkeerbeleid, vergunningen, en trage besluitvorming stapelen zich op binnen de muren van het stadhuis.
Het gebrek aan oplossingsgerichtheid stoort Guernaoui: “Ik keek ernaar uit welke maatregelen de gemeente zou nemen om haar diensten te verbeteren, maar ik zie niks tastbaars. Hoe gaat de gemeente de wachttijden oplossen? Hoe zorgen we ervoor dat afdelingen beter samenwerken? Wanneer kunnen burgers eindelijk inzicht krijgen in de status van hun aanvragen of klachten? Deze visie laat op al deze punten steken vallen,” aldus Guernaoui.
De partij wijst erop dat eerdere plannen zoals de ‘Visie digitalisering en dienstverlening 2020-2023’ weinig hebben opgeleverd. “De onvrede is alleen maar gegroeid. Wat nu nodig is, is een duidelijke aanpak met concrete stappen die inwoners en ondernemers echt gaan helpen.”
Nieuwe cultuur
Hart voor Den Haag pleit voor een cultuuromslag binnen de gemeente waarbij de menselijke maat centraal staat. Daarnaast roept de partij op om nieuwe technologieën in te zetten en ideeën uit de stad te gebruiken. Hierin moet het plan een oplossing bieden voor doelen als: eenvoudige en snelle afhandeling van klachten en aanvragen, betere samenwerking tussen gemeentelijke afdelingen, één loket waar burgers en ondernemers terechtkunnen en transparantie over de status van aanvragen en meldingen. Guernaoui: “Het is tijd voor een aanpak die écht iets verandert voor onze inwoners en ondernemers. We hebben geen behoefte aan een visie vol mooie woorden, maar aan een plan dat werkt.”
In het commissiedebat van afgelopen woensdag heeft Guernaoui geen bevredigende antwoorden gekregen op zijn vragen. Er vloeien geen concrete acties voort uit het plan en de beantwoording van de verantwoordelijke wethouder. Hart voor Den Haag zal daarom het plan niet steunen.