Het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen waar mensen die slecht ter been zijn kunnen parkeren om zo in de buurt van hellingen naar het strand en de betonplaten richting de waterlijn te kunnen komen, is beperkt en lijkt zelfs te zijn afgenomen, meent fractievoorzitter Marieke van Doorn van D66 Den Haag. Om in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerplaats voor je huis, geldt de regel dat je geen 50 meter kunt lopen. Om voor een Europese gehandicaptenparkeerkaart in aanmerkingen te komen is dit 100 meter. Voor het kunnen bereiken van de waterlijn gelden dit soort normen niet, legt Van Doorn het stadsbestuur voor, maar ze geven wel een indicatie van de afstand die mensen met een beperking kunnen lopen om bij het water te komen, om bijvoorbeeld te kunnen zwemmen, surfen of kajakken. En het is niet alleen de vermeende afname van parkeerplekken die het voor mensen met een beperking moeilijker maakt om bij het water te komen. Ook evenementen, zomerdrukte en het weghalen van betonplaten in de winter maken het voor deze doelgroep lastiger om jaarrond van het water te kunnen genieten.
Inventarisatie
Van Doorn deelde met het stadsbestuur deze inventarisatie van beschikbare gehandicaptenparkeerplaatsen die van noord naar zuid langs de Haagse kust dicht bij de waterlijn, een helling naar het strand en/of betonplaten naar de waterlijn liggen:
- Bij het Zwarte Pad zijn geen gehandicaptenparkeerplaatsen;
- Bij de keerlus bij het Carlton Hotel zijn nog 5 gehandicaptenparkeerplaatsen over, maar die zijn eigenlijk te ver weg van de strandopgang;
- Ter hoogte van de keerlus lijn 11 zijn wel drie gehandicaptenparkeerplaatsen. Het strand is hier echter alleen bereikbaar via trappen en er zijn geen hellingen of betonplaten richting het strand. Bovendien is de afstand tot het strand/de waterlijn te groot;
- Ter hoogte van het sportstrand (Aloha Surf) en de betonplaten waren 10 gehandicaptenparkeerplaatsen, daarvan zijn nu nog 2 plekken over. Deze worden echter vaak bezet door klandizie van de snackbar en deze plekken zijn niet bereikbaar, net zoals de plekken bij het Inntel Hotel, bij evenementen als Live at the Beach;
- Ter hoogte van de fietsenstalling (met speciale rolstoelen voor het strand) zijn de 4 gehandicaptenparkeerplaatsen komen te vervallen;
- Ter hoogte van het nieuwe Inntel hotel zijn nu tijdelijk 4 gehandicaptenparkeerplaatsen waardoor ook het binnenstrand van de haven hier goed bereikbaar is. In het weekend en in de zomer zijn deze plekken echter vaak bezet door hotelgasten zonder Europese gehandicaptenparkeerkaart. Bovendien komen deze waarschijnlijk te vervallen bij de komende herinrichting van het voormalige parkeerterrein bij het Beach Stadium
- -Bij De Zuid (Zuidelijk Havenhoofd, Strandslag 12) zijn nu 3 gehandicaptenparkeerplaatsen waardoor ook hier het binnenstrand van de haven goed bereikbaar is voor mensen met een beperking. Deze worden echter, samen met alle andere openbare parkeerplaatsen aan het einde van de Houtrustweg, opgeheven wegens de nieuwbouw van Mares;
- De betonplaten bij La Cantina zijn straks onbereikbaar omdat alle parkeerplaatsen hier vervallen vanwege de nieuwbouw van Mares. Op de plannen zijn geen gehandicaptenparkeerplaatsen in de keerlus ingetekend om dit op te lossen. Wel is er een halte voor bus 28 voorzien;
- Ter hoogte van Kijkduin zijn er geen gehandicaptenparkeerplaatsen die dicht genoeg bij de waterlijn zijn.
Voorschriften
Van Doorn wil nu van burgemeester en wethouders weten het college voorschriften heeft voor aantallen gehandicaptenparkeerplaatsen met toegang tot de waterlijn en welke maten die moeten hebben. Ze vraagt ook of bij het weghalen en aanleggen van gehandicaptenparkeerplaatsen rekening wordt gehouden met de nabijheid van hellingen en betonplaten naar de waterlijn. Ze wil ook weten of betonplaten naar de waterlijn in de winter worden weggehaald en of dat overal het geval is. En hoe mensen met ene beperking toch op het strand kunnen komen.
Verkeersregelaars
“Bij zomerdrukte worden verkeersregelaars ingezet, die bij grote drukte geen automobilisten meer doorlaten,” meldt Van Doorn het stadsbestuur. “De D66-fractie heeft van een ervaringsdeskundige begrepen dat ook mensen met een gehandicaptenparkeerkaart, die onderweg zijn naar de mogelijk nog vrije gehandicaptenparkeerplaatsen dichtbij de waterlijn, worden tegengehouden.” Wellicht kan het college in de aansturing van verkeersregelaars de noden van mensen die slecht ter been zijn mee te nemen. En misschien is er een systeem dat bezoekers en verkeersregelaars informeert of gehandicaptenparkeerplaatsen nog beschikbaar zijn.
Parkeergarages
De D66-fractie begreep dat de ingangen van sommige parkeergarages met inrijhoogte van maximaal 2 meter niet hoog genoeg zijn voor een busje. “De Belastingdienst kent een speciale regeling voor bestelauto’s voor mensen met een beperking,” weet Van Doorn. “Mensen met een handicap maken hier juist veel gebruik van in verband met vervoer van bijvoorbeeld een rolstoel. Ook vernam onze fractie dat gehandicaptenparkeerplaatsen in parkeergarages niet uitgesplitst en niet vooraf te reserveren zijn, terwijl reserveren van reguliere parkeerplekken wel kan. Hierdoor zijn parkeergarages ‘vol’ ook al zijn de gehandicaptenparkeerplaatsen in de garage nog vrij. Bovendien zijn de parkeergarages voor gehandicapten niet gratis, zoals dit normaal bij gehandicaptenparkeerplaatsen wel het geval is.”
Inzichtelijk
Van Doorn vraagt het college bij de parkeergarages na te gaan of de bezetting van gehandicaptenparkeerplaatsen inzichtelijk kan worden gemaakt. Het stadsbestuur zou dan ook kunnen navragen of gehandicaptenparkeerplaatsen kunnen worden gereserveerd. En of burgemeester en wethouders zich willen inspannen om voor voldoende gehandicaptenparkeerplaatsen te zorgen bij parkeergarages met een te lage inrijhoogte voor busjes.
Bron: Via persbericht van de Gemeente Den Haag
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen