Sociale huurders in Moerwijk klagen regelmatig bij de Haagse VVD over de slechte staat van hun woningen, leggen Anthony Uduba en Rutger de Ridder van deze partij het stadsbestuur voor. “Bewoners kampen met schimmelproblemen, lekkages en andere gebreken die de leefbaarheid en gezondheid ernstig aantasten. Woningcorporaties lijken hun onderhoudsverplichtingen niet altijd na te komen.” Uduba en De Ridder willen daarom dat afspraken daarover afdwingbaar moeten zijn. Het stadsbestuur zegt evenwel te zien dat de corporaties hun bezit over het algemeen goed onderhouden voor hun huurders.
Voor onder meer onderhoudsverplichtingen maken de gemeente en de corporaties elk jaar prestatieafspraken, weten de raadsleden. “Hoewel deze afspraken op papier helder zijn, blijkt in de praktijk dat woningcorporaties ze niet altijd naleven en dat handhaving vaak ontbreekt.” De Haagse VVD-fractie zegt het daarom noodzakelijk te vinden om prestatieafspraken met woningcorporaties niet alleen vast te leggen, maar ook afdwingbaar te maken. “Daarnaast moeten er concrete termijnen worden gehanteerd voor de opvolging van meldingen van bewoners over vocht- en schimmelproblemen, zodat problemen structureel en tijdig worden aangepakt.”
Aanpak
Hoe kan het dat er, ondanks de prestatieafspraken, nog altijd structurele schimmel- en vochtproblemen bestaan in Moerwijk, vragen Uduba en De Ridder het stadsbestuur. Dat zegt evenwel te zien dat de corporaties de prestatieafspraken naleven om problemen met vocht- en schimmel te voorkomen en op te lossen. Het college ziet tegelijkertijd dat dit niet ertoe leidt dat hiermee alle problemen met schimmel in corporatiewoningen zijn opgelost. Wellicht dat de Haagse aanpak vocht en schimmel waarin de gemeente en corporaties samen vocht- en schimmelproblemen bestrijden, denken burgemeester en wethouders. Die aanpak wordt momenteel geëvalueerd.
Expert
De gemeente verlaat zich sinds 2017 op het oordeel van een onafhankelijke vocht- en schimmelexpert. De meeste meldingen die deze expert ontvangt komen voort uit een combinatie van bouwkundige oorzaken, problemen rondom degelijke ventilatie, en bewonersgedrag. De woningcorporatie èn de bewoners moeten de aanbevelingen uit het rapport van de expert uitvoeren. Een evaluatie uit 2024 leert het stadsbestuur dat de deelnemende corporaties, de gemeente, de GGD en de vocht- en schimmelexpert tevreden zijn over de samenwerking en de inzet van de expert. Maar het kan nog beter. Bewoners kunnen nu zelf de expert benaderen en doet de expert bij verschillende woningen een steekproef om te controleren of de aanbevolen maatregelen correct zijn uitgevoerd.
Eenzijdig
Uduba en De Ridder willen dat in nieuwe prestatieafspraken “duidelijke en afdwingbare doelen” staan voor het onderhoud aan sociale huurwoningen in Moerwijk. Maar het college kan niet eenzijdig bepalen wat er in prestatieafspraken of de raamovereenkomst wordt opgenomen, zeggen burgemeester en wethouders. “Deze afspraken zijn de uitkomst van een proces waaraan de gemeente, woningcorporaties en huurdersorganisaties als gelijkwaardige partijen deelnemen.” De vrijwillige prestatieafspraken kunnen ook niet worden afgedwongen. “Bij de raamovereenkomst 2026-2030, die de basis vormt voor de jaarlijkse afspraken die met de corporaties worden gemaakt, zet het college in op strakkere afspraken rondom het oplossen van schimmelmeldingen door de corporaties.”
Bron: denhaag.raadsinformatie.nl, 15-4-2025
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen