De Binckhorst is een prestigeproject met problemen, vindt Hart voor Den Haag: “onleefbaar, onbereikbaar en onbetaalbaar”. Het stadsbestuur presenteert het als een toekomstgerichte stadswijk, maar voor veel bewoners voelt het vooral als een mislukt experiment. “Een wijk zonder fatsoenlijk openbaar vervoer, zonder parkeermogelijkheden, met torenhoge tarieven en zonder zicht op verbetering. De situatie is schrijnend,” zegt raadslid voor Hart voor Den Haag Jelle Meinesz.
De bewoners klagen volgens Hart voor Den Haag al geruime tijd over het gebrek aan OV, de parkeeroverlast en het onrealistische autoluwe beleid. Inmiddels verenigden ze zich in ‘BinckhorstBewoners’ en trekken aan de bel. “Terecht,” vindt Hart voor Den Haag. “Als je duizenden mensen in een gebied laat wonen en vervolgens weigert hen te faciliteren met bereikbaarheid, parkeeropties of veiligheid, dan faalt de gemeente in haar kerntaak,” zegt Meinesz. “En dan hebben we het nog niet eens over de stankoverlast, straatraces en het gebrek aan handhaving.”
Peperduur
De gemeente wil de wijk autoluw maken, maar het alternatief – goed OV – ontbreekt volledig, stelt Hart voor Den Haag vast. Buslijnen rijden maar beperkt of vallen weg tijdens de spits. De geplande Vlietlijn laat zeker tot 2030 op zich wachten. Tegelijk worden geen parkeervergunningen uitgegeven en zijn bewoners aangewezen op peperdure Q-Park-garages die tot 400 euro per maand vragen. Ook bezoekers blijven weg vanwege het ontbreken van reële parkeeropties.
De gemeente wil de wijk autoluw maken, maar het alternatief – goed OV – ontbreekt volledig, stelt Hart voor Den Haag vast. Buslijnen rijden maar beperkt of vallen weg tijdens de spits. De geplande Vlietlijn laat zeker tot 2030 op zich wachten. Tegelijk worden geen parkeervergunningen uitgegeven en zijn bewoners aangewezen op peperdure Q-Park-garages die tot 400 euro per maand vragen. Ook bezoekers blijven weg vanwege het ontbreken van reële parkeeropties.
Onmogelijk
“Dat mensen hun familie minder vaak zien omdat parkeren onmogelijk is en dat bewoners worden opgezadeld met 277 euro per maand voor een plek die ooit werd gepresenteerd als inbegrepen of beschikbaar met een vergunning, dat is misleiding,” stelt Meinesz.
“Dat mensen hun familie minder vaak zien omdat parkeren onmogelijk is en dat bewoners worden opgezadeld met 277 euro per maand voor een plek die ooit werd gepresenteerd als inbegrepen of beschikbaar met een vergunning, dat is misleiding,” stelt Meinesz.
Gebrekkig
Ook het veiligheidsgevoel holt achteruit, hoort de partij. Meldingen over autobranden, straatraces, overlast van lachgasgebruikers en donkere straten stapelen zich op. Meerdere bewoners zeggen zich onveilig te voelen, zeker ’s avonds.
Ook het veiligheidsgevoel holt achteruit, hoort de partij. Meldingen over autobranden, straatraces, overlast van lachgasgebruikers en donkere straten stapelen zich op. Meerdere bewoners zeggen zich onveilig te voelen, zeker ’s avonds.
Doolhof
Meinesz: “De Binckhorst is door de gemeente Den Haag verkocht als een paradepaardje, maar het lijkt vooral een doolhof van slechte planning, gebrekkige bereikbaarheid en dure parkeerdruk. Als je een wijk bouwt, moet je mensen ook serieus nemen. En daar schort het nu aan.”
Meinesz: “De Binckhorst is door de gemeente Den Haag verkocht als een paradepaardje, maar het lijkt vooral een doolhof van slechte planning, gebrekkige bereikbaarheid en dure parkeerdruk. Als je een wijk bouwt, moet je mensen ook serieus nemen. En daar schort het nu aan.”
Bron: Via persbericht van Hart voor Den Haag
Heb jij leuke nieuws tips of opmerkingen voor de redactie?
Stuur dan een bericht naar ons via: info@070online.nl
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en achtergronden uit Den Haag?
Abonneer je nu op de 070online.nl-nieuwsbrief
070online.nl brengt Haags nieuws zonder subsidie dankzij vrijwilligers en jouw steun!
Klik hier om een donatie te doen